Het museum van jouw eigen jeugd
Als volwassene voelt het alsof je terug keert in jouw jeugd. Stap binnen in het Museum van de 20e Eeuw en je bent terug in de tijd. Jouw tijd.
>Als volwassene voelt het alsof je terug keert in jouw jeugd. Stap binnen in het Museum van de 20e Eeuw en je bent terug in de tijd. Jouw tijd.
>Met een vernieuwde VOC-zaal, die zaterdag 21 april 2018 werd geopend, is een langgekoesterde wens van het Westfries Museum in Hoorn in vervulling gegaan.
>Een keurig gekleed bruidspaar verliet op 18 juli 1940 het stadhuis van Hoorn. Het historische gebouw was omgeven door zandzakken om het te beschermen tegen het oorlogsgeweld. Ze werden begeleid door een bescheiden gezelschap. Nog bescheidener was hun feestkleding. De bruid trouwde in een simpele zwarte japon, zonder bruidsboeket. Een corsage van orchideeën fleurde het geheel nog wat op. Een koffiebuffet en een diner zorgden voor een feestelijke sfeer maar de meisjesdroom van de bruid om te trouwen in een prachtige witte japon met sluier, was niet uitgekomen. En dit was pas het begin van de zware oorlogsjaren die het stel moest doorstaan.
>Vele honderden schepen waaierden in de zestiende- en zeventiende eeuw vanuit Hoorn uit over de wereldzeeën. Ze gingen op ontdekkingstochten langs nog onontdekte handelsroutes en dreven handel in opdracht van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). De avonturen van de Hoornse schippers en kooplieden spreken nog altijd tot de verbeelding. Het is dan ook geen wonder dat er een schip prominent aanwezig is op onderstaand portret van deze bijzondere havenstad. Hoorn kent echter meer dan alleen een rijke zeevaarthistorie. In de binnenstad kijk je je ogen uit bij vele fraaie rijksmonumenten die het verleden levend houden. De idyllische stad aan het water is een schatkamer vol tastbare herinneringen aan een verhaalrijke geschiedenis. Laten de elementen in de tekening bij jou al een belletje rinkelen?
>“Ik heb geen mens aangevallen, alleen maar een schilderij. Ik kon niet anders!” riep een verwarde man nadat hij in 1975 met een gekarteld mes uithaalde naar de Nachtwacht. Naar eigen zeggen kreeg hij door bovenaardse krachten plotseling een onweerstaanbare drang om het beroemde schilderij toe te takelen.
>Met een van de mooiste havens aan het Markermeer en een beschermd stadsgezicht is Hoorn zeker het bezoeken waard. Als liefhebber van kunst, cultuur en geschiedenis kun je je hart ophalen in het historische plaatsje. In de binnenstad getuigen ruim driehonderd Rijksmonumenten van het verhaalrijke verleden. Verdwaal in de avonturen van de Jongens van Bontekoe en leer over de Slag van Bossu die pal voor de Hoornse kust werd uitgevochten. Geniet van de zilte zeelucht en kijk je ogen uit in de gezellige curiosawinkeltjes. Zes redenen voor een bezoek aan deze bijzondere stad:
>De Hoornse zeeman, Willem Corneliszoon Schouten kwam in 1617 na een lange zeereis ‘met de kous op het hoofd’ thuis.
>Zeeman Willem Cornelisz. Schouten heeft aan het begin van de zeventiende eeuw meerdere reizen naar Zuidoost-Azië gemaakt en ontdekte, samen met Jacob Le Maire, zoon van de Amsterdamse koopman Isaac Le Maire, de Straat Le Maire en Kaap Hoorn in de zoektocht naar een nieuwe westelijke route naar Indië; een enerverende reis. Maar wie mag met de eer strijken? Le Maire of Schouten?
>Hoewel ontdekkingsreizen, en dan met name die in de zestiende en zeventiende eeuw, zeer tot de verbeelding spreken, zijn de droogmakerijen uit die tijd minstens zo spectaculair.
>Tot het eind van dit jaar kunnen liefhebbers van PLAYMOBIL er hun hart ophalen en bijvoorbeeld naar de Slag op de Zuiderzee (1573) kijken, die met het Duitse speelgoed is nagebouwd. Een model van VOC-replica De Halve Maen, die momenteel bij het Oostereiland ligt afgemeerd, hoort daar ook bij. Maar de vaste collectie is minstens zo interessant. Wat te denken van een huiskamerinterieur uit de jaren 60, waar het oranje voor je ogen danst, of een christelijk interieur uit de jaren twintig, compleet met harmonium. In een nagebouwde keuken prijkt een wasapparaat met wringer, terwijl je in een heus winkelstraatje bij een fourniturenwinkeltje of een sigarenzaak naar binnen kunt kijken. Aan de muur hangt een ‘telefoonboek’ dat slechts twee pagina’s beslaat, want zoveel aansluitingen telde Hoorn in 1915. Voor brommers uit de jaren vijftig, oude stofzuigers en fototoestellen, of voor het eerste televisietoestel van Philips kun je ook in het museum terecht. En dan hebben we het nog niet eens over de collectie Barbiepoppen gehad. Het is maar een greep uit de omvangrijke collectie van een museum, dat door sommige mensen ook wel het ‘Oh ja’-museum wordt genoemd.
>Een blik over het panorama van Amsterdam biedt zicht over vele spitse kerktorens en diverse kleinere torentjes. De beroemde Munttoren, de Noorderkerk, de Zuiderkerk, de Westerkerk met zijn Westertoren en de Montelbaanstoren zijn beroemde voorbeelden. De overeenkomst tussen een aantal van de toonaangevende bouwwerken in Amsterdam, maar ook in Delft, Rotterdam, Hoorn en Midden-Beemster, is de Amsterdamse architect en beeldhouwer Hendrick de Keyser.
>Schermer Wijnkoper en Distillateur is één van de laatste/oudste onafhankelijke distilleerderijen van Nederland. Met eeuwenoude, traditionele recepturen wordt in de distilleerderij op authentieke wijze geproduceerd, uiteraard naar moderne maatstaven. Schermer produceert Jenevers (de Ferme Jonge is al 2 keer gekozen is tot ‘Lekkerste Jonge Jenever van Nederland’!), Bitters, Likeuren, Boeren Jongens, Advocaat, Bisschopwijn en ander Hollands gedistilleerd onder eigen naam. Maar er wordt ook geïmporteerd uit vele landen over de hele wereld.
>Omstreeks 1630 stichtten de Hoornse huistimmerlieden een nieuw gildehuis. De eerste bijeenkomst was in 1631. Beneden was de ruimte waar de proeven van toelating tot het gilde werden afgelegd. Zo kon iemand van leerling (beginneling), gezel (gevorderde) en uiteindelijk meester (eigen baas) worden. Een meesterproef kon bijvoorbeeld zijn, het maken van een fraaie kast. Die werd dan door het bestuur van het Gilde beoordeeld. Als je voor de meesterproef slaagde werd je “meester Timmerman” en kon je en een eigen zaak beginnen.
>De Noorderkerk is het oudste kerkgebouw in de Hoornse binnenstad. Het was oorspronkelijk een katholieke kerk gewijd aan Maria en droeg daarom de naam Maria- of Vrouwekerk. Aan de stichting van de kerk zijn opmerkelijke verhalen verbonden. Zo gaat het verhaal dat de molenaar Claes en zijn vrouw een Mariabeeld zagen verschijnen boven de woning van Claes Doedesz. Nadat hij geweigerd had zijn huis te schenken voor de bouw van een kerk stierf hij enkele dagen later aan de pest. Zijn bang geworden weduwe stemde toen als nog in.
>De Oosterkerk is van oorsprong een rooms-katholieke kerk en heeft vanaf de Reformatie tot 1955 als hervormde kerk dienst gedaan. Sinds de restauratie van 1978-’81 is het in gebruik als cultureel centrum.
>Het pand van de Vrijmetselaarloge West-Friesland en De Eenhoorn bevindt zich aan de Binnenluiendijk 2 in Hoorn. Ooit was dit het kantoor van de West-Indische Compagnie.
>In 1676 kocht de Hoornse Kamer van de VOC dit herenhuis in de Muntstraat om als kantoor dienst te doen. Daarvoor was de VOC gevestigd in het voormalige Geertenklooster aan de Nieuwstraat. Het huis werd naar links vergroot met een aanbouw waarin zich de vergaderzaal van de bewindhebbers bevond. Dit gedeelte wordt bekroond door een driehoekig fronton waarin het monogram van de Hoornse VOC.
>In 1347 kregen de inwoners van Hoorn toestemming van graaf Willem V voor het stichten van een gasthuis. Waar dit eerste gasthuis heeft gestaan is onduidelijk. Het huidige gebouw heeft tot 1841 dienst gedaan als gasthuis. Van 1860 tot 1902 was het in gebruik bij het garnizoen; de begane grond als magazijn voor kledingstukken en de eerste verdieping als wapenzaal. Na 1922 deed het Sint-Jansgasthuis een aantal jaren dienst als boterhal en onder die naam staat het gebouw eveneens bekend. Sinds 1982 houdt de Kunstenaarsvereniging Hoorn en omstreken er haar tentoonstellingen.
>Het Oostereiland is rond het midden van de zeventiende eeuw aangelegd ter vergroting van de haven. Koopman Cornelis Schuyt liet er enkele pakhuizen bouwen die het oudste deel vormen van het huidige gebouwencomplex. In de loop der tijd kreeg het verschillende bestemmingen.
>Zeer bepalend voor het Hoornse stadsbeeld is de Sint-Cyriacus- en Franciscuskerk uit 1879-1882. Vanwege de imposante achthoekige koepel wordt deze rooms-katholieke kerk ook ’Koepelkerk‘ genoemd. Aan de voorzijde heeft het gebouw twee torens. De Koepelkerk is een baanbrekend ontwerp van de Hoornse architect A.C. Bleijs in een combinatie van barokke, renaissance, romaanse en zelfs oosterse vormen.
>