Ankeveen

Frisse neus halen: code groen in Ankeveen

Frisse neus halen: code groen in Ankeveen

Voor Ankeveen geldt vandaag vast code groen. Een prima plek om een frisse neus te halen. Loop, fiets of reis gewoon op de bank thuis mee op een uitstapje van pakweg 10 km. Wel even afstand houden op smalle paadjes. Een ooievaar scharrelt rond in het groene polderland.

>

Ankeveen: Berg en Vaart

In 1779 kocht de Amsterdamse wijnhandelaar P.J. Eyma voor fl. 1.478, – en tien stuivers, twee morgen land van Jan Dedel wiens familie in die tijd de aan de overzijde gelegen buitenplaats ‘Boekesteyn’ bezat. Er ging direct een halve morgen af ‘om te beweyen’, waarna in de oosthoek op de overblijvende anderhalve morgen het tegenwoordige huis verrees. Het is twee bouwlagen hoog en heeft een vijf travees brede voorgevel, gericht naar de ‘s-Gravelandse Vaart. Het huis kreeg uiteindelijk een L-vormige plattegrond doordat men het gedeeltelijk naar de tuinzijde uitbouwde. In 1952 werd het in oorspronkelijke stijl gerestaureerd. De voortuin is aangelegd in de geometrische stijl, naar Daniel Marot. Het huis is niet te bezichtigen.

>

Ankeveen: de molen

De grote achtkante watermolen werd gebouwd in het midden van de 17e eeuw en bemaalde de 382 ha grote Hollands Ankeveense polder op de ‘s-Gravelandse Vaart die weer afwaterde op de Vecht. De molen bleef zijn functie behouden tot 1932. Nog in de jaren dertig zijn scheprad en overige gaande werken verwijderd om hierdoor de molenaarswoning te kunnen vergroten. In de Tweede Wereldoorlog was de molen een baken van het verzet. Direct na de oorlog werd de begane-grondverdieping geleidelijk aan voor horecadoeleinden in gebruik genomen en het geheel is hans uitgegroeid tot ‘Restaurant en Partycentrum De Molen’.

>

Ankeveen: de Kooibrug

De brug dankt haar naam aan de eendenkooi die gelegen was in Hollands Ankeveense Polder. Nadat de Duitsers de brug hadden vernield in 1945 was de oude Wipbrug (eertijds gelegen bij de sluis hoek Stichts End – Herenweg) goed voor de vervanging. Een tragisch ongeluk in 1953, waarbij twee jonge mannen het leven verloren, maakte een einde aan de brug. Het duurde 35 jaar alvorens er weer een nieuwe Kooibrug kwam. Door wegverbreding werd de in 1883 vervaardigde ijzeren Noordersluisbrug in ‘s-Graveland overbodig. Het was het initiatief van de Stichting Curtevenne om in 1988 met deze brug de schoonheid van het Hollands End weer een extra dimensie te geven.

>

Ankeveen: de Gele Brug

Precies op het punt waar de Ankeveensche Vaart zich splitst in richting noord tot aan de Dammerkade en richting west naar Nederhorst den Berg, verraadt een kleine verhoging in het wegdek van het Stichts End de plaats waar tot het eind van de Tweede Wereldoorlog de fraaie ophaalbrug met de naam ‘de Gele Brug’ lag. Als een soort van vergelding voor de verloren strijd werd de brug door de Duitsers in februari 1945 totaal vernield. Sindsdien verbindt een kleine betonnen waterdoorgang onder het wegdek de onderlinge poldergebieden.

>

Ankeveen: Ankeveensche Vaart

De ‘Ankeveensche Vaart’ verbond ’s-Graveland met het achterliggende land via Ankeveen met de Vecht bij Nederhorst den Berg. De vaart werd aangelegd in 1640 en liep vanaf de ’s-Gravelandse Vaart bij de Klapbrug langs de Herenweg, het Stichts End met een aftakking tot de Dammerkade en het Bergse Pad tot de Vecht. De vaart bleef actueel tot 1940. Nadien is de vaart teruggebracht tot een smal slootje maar de oplettende bezoeker kan nog duidelijk hier en daar de sporen ervan herkennen.

>

Berg en Vaart

Berg en Vaart is een van de kleinere buitenplaatsen in de provincie. Dit rijksmonumentale complex van huis met tuin, bijgebouw en interieur is bijna onveranderd sinds de bouw van het huis. Ook al wordt de omgeving tegenwoordig gedomineerd door kleinere huizen en nieuwe buitens, de uitstraling van Berg en Vaart naar de Cannenburgerweg is onveranderd.

>