We hebben
gevonden

De defensieve waarde van Haarlemmermeer

Het water vormde al in de vroege Nederlanden een belangrijke partner bij het weerstaan van vijandelijke invallen. Zo ook het Haarlemmermeer. In het begin van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) vervulde het meer verschillende keren een belangrijke rol in de verdediging van steden tegen de Spanjaarden.

>

Met Jan Feith door de Haarlemmermeer (1933)

Deze zomer neemt Jan Feith je mee op reis door onze provincie. Zijn historische teksten uit het album ‘Zwerftochten door ons land: Noord-Holland’ (1933) geven een beeld van zonnige duinen, drukke pleinen en pittoreske polders. Deze week: ‘De Haarlemmermeer als typisch poldergebied’.

>

Nieuw: Erfgoed journaal Haarlemmermeer

Erfgoed journaal Haarlemmermeer gaat op 17 januari 2022 van start. Wat is het? Een tweemaandelijks online journaal, waarin zeven erfgoedlocaties in Haarlemmermeer avontuurlijk in beeld komen. En waarin oud erfgoed verbinding aangaat met jonge ontdekkingsreizigers – maar ook met ervaren senioren en een heel diverse doelgroep. Kortom: een feest van herkenning rond ons tastbaar verleden. Een product van MeerRadio voor heel Haarlemmermeer, met Meerdoc als uitvoerend producent.

>

Scheepvaart over het Haarlemmermeer

Scheepvaart over zee heeft altijd een grote rol gespeeld in de Nederlandse geschiedenis, vooral tijdens de Gouden Eeuw. Dit gold ook voor de binnenvaart via het Haarlemmermeer, die Amsterdam en Haarlem met de grote steden in Zuid-Holland verbond. De vaarroutes gingen dwars door rivieren en vaarten, en langs kolken en sluizen.

>

Schoolstrijd woedde ook in Haarlemmermeer

In Nederland woedde zo’n honderd jaar een ‘schoolstrijd’. Kernvraag was wie de scholen betaalde. In Haarlemmermeer klonk een echo van deze schoolstrijd. De eerste burgemeester van de net drooggemalen Haarlemmermeer zette zich in voor het openbare onderwijs. Later waren er ook inwoners van de polder die een ‘Smeekschrift aan de Koning om een School met den Bijbel’ ondertekenden.

>

Thorbecke en Haarlemmermeer

Johan Rudolph Thorbecke (1798-1872) is van grote invloed geweest op de vormgeving van het Nederlandse staatsrecht in de negentiende eeuw, met als hoogtepunt ‘zijn’ beroemde grondwetsherziening van 1848. Ook heeft hij zich als jurist en als politicus actief bemoeid met waterschappen en de toekomst van de Haarlemmermeerpolder.

>

Haarlemmermeer krijgt vijf nieuwe Verhalenpalen

Twee jaar geleden werden de eerste Verhalenpalen met QR-codes geplaatst in de Haarlemmermeerpolder. Ter gelegenheid van de uitbreiding van de gemeente per 1 januari 2019 zijn er vijf schakels aan de ketting toegevoegd: STOMP, RUIG, GEUS, VINK en VUUR.

>

Nieuw Museumpaviljoen voor Haarlemmermeer

Elise van Melis, directeur Haarlemmermeermuseum De Cruquius, en Marja Ruigrok, wethouder Cultuur Haarlemmermeer, maken bekend dat de vergunning voor het nieuwe Museumpaviljoen naast Gemaal De Cruquius verleend is; een feestelijk moment. Marja Ruigrok: “Met deze nieuwbouw hebben we nog meer gelegenheid om het verhaal van het gemaal te vertellen, de overwinning op het water, en de oorsprong en geschiedenis van Haarlemmermeer”.

>

Erfgoed journaal Haarlemmermeer nr. 1

Erfgoed journaal Haarlemmermeer brengt iedere twee maanden nieuws, tips en weetjes rond erfgoedlocaties in Haarlemmermeer avontuurlijk in beeld. In deze eerste aflevering komen aan bod: een Interview met wethouder Marja Ruigrok over cultureel erfgoed in Haarlemmermeer. Foto-expositie ‘Portretten van Haarlemmermeer’ in Fort van Hoofddorp. 3x kort erfgoednieuws. De Klaverman ontmoet erfgoedvrijwilliger Cees Vernooij van Stoomgemaal Halfweg. En de allerleukste erfgoed uit-tips voor jong en oud.

>

De Waterwolftunnel: het ontstaan van de Haarlemmermeerpolder

Het gebied tussen Amsterdam, Haarlem en Leiden werd in de late middeleeuwen door een aantal grote overstromingen geteisterd. Deze sloegen grote stukken land weg tussen al bestaande meren, zoals het Leidsche Meer, Spieringmeer, het Oude Haarlemmermeer en Hellemeer. Hierdoor ontstond er een gigantische waterplas die door oeverafslag steeds groter werd. Rond 1500 kon men van Aalsmeer over land naar Hillegom lopen. Eind zestiende eeuw was dit door de vorming van het aaneengesloten Haarlemmermeer niet meer mogelijk. Door de overwegend zuidwestenwind hadden met name de noordoostelijke oevers last van landverlies. De venige en drassige oeverlanden waren een makkelijke prooi voor deze niet te temmen ‘waterwolf’, de naamgever van de nieuwe tunnel onder de ringvaart van de Haarlemmermeerpolder.

>
NL | EN