Suze Robertson

Ondanks dat de armoede een geliefd onderwerp was onder kunstenaars, waren zij niet altijd bijzonder betrokken bij de omstandigheden waarin de plaatselijke bevolking verkeerde. Schilderijen over de lagere sociale klassen waren omstreeks 1890 veelal lieflijk en romatisch. Lien Heyting schrijft hierover in haar boek De Wereld in een dop (1994) over de kunstenaars die eind negentiende eeuw naar Laren trokken het volgende: 'Hoe meer de dorpse eenheid tussen mens en natuur bedreigd werd, des te zoetelijker die door de schilders werd weergegeven. Nooit eerder hebben ze in de armoede  [...] zoveel lieflijks gezien als juist toen'.

Suze Robertson, Zittend naakt meisje

Olieverf op paneel, © Simonis en Buunk

Suze Robertson, Zittend naakt meisjeSuze Robertson, Zittend naakt meisje

Benefietfeesten

In tegenstelling tot veel van hun mannelijke collega’s trokken de vrouwelijke kunstenaars zich vaak wel het lot van de dorpsbewoners aan. Wally Moes en Etha Fles organiseerden bijvoorbeeld samen met Jan Hamdorff bijvoorbeeld een ‘kerstfeest voor behoeftigden’ en – samen met Arina Hugenholtz – Sint Nicolaasfeesten voor de leerlingen van ‘meester’ Van Wulfsen, het hoofd  van de Larense dorpsschool. Dergelijke initiatieven werden tevens georganiseerd samen met Henriëtte Roland Holst, echtgenote van de Richard Roland Holst, die erg betrokken was bij de sociale misstanden.

Suze Robertson, Breistertje

Olieverf op doek, © Simonis en Buunk

Suze Robertson, BreistertjeSuze Robertson, Breistertje

Sociale misstanden

Een kunstenares die wel in staat bleek om de sociale misstanden te vertalen in haar werk was Susanne (‘Suze’) Robertson (1855-1922). Haar sombere kleurgebruik en pasteuze verfstreek gaven de troosteloosheid waar sommige dorpelingen mee te maken hadden prachtig expressief weer. Zij beperkte zich enigszins in haar onderwerpen. Zo zijn er van haar hand alleen oude vrouwen aan het spinnewiel, tafereeltjes met kinderen, stillevens met appels of weckpotten en enkele landschappen bekend.

Suze Robertson, Moeder met kind op schoot

Olieverf op doek, 40 x 32 cm gesig l.o.; © Simonis en Buunk

Suze Robertson, Moeder met kind op schootSuze Robertson, Moeder met kind op schoot

Gooise zomergast

Suze werd geboren in een koopmansgezin Den Haag. Helaas overleed haar moeder twee jaar later en werd haar zorg overgedragen aan en aangetrouwd familielid, ‘Tante Sanne’ uit Delft. In 1874 werd Suze ingeschreven aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag; hier leerde zij onder andere George Breitner kennen. Suze was een excellent leerling, zo blijkt uit de vele eervolle onderscheidingen die zij tijdens naar studietijd ontving. In 1977 ontving zij een MO-akte tekenen. In de periode 1880-1882 werkte Suze in het Wassenaarse atelier van de schilder Petrus van der Velden, wiens werk zij met veel bewondering had aanschouwd op een Tentoonstelling van Levende Meesters. Hier ontmoette ze de kunstenaar Richard Bisschop (1849-1926), met wie ze in 1892 zou trouwen. Vanaf 1884 werkte Suze regelmatig in het Gooi, later tevens in Brabant. Wij kunnen haar rekenen tot een van de vele ‘zomergasten’ die het Gooi heeft gekend.

Tekst: Sarah Thurlings-Heijse. Uit: Margriet van Seumeren, Sarah Heijse en Nikkie Herberigs, Gooise vrouwen in de kunst (2008)

Publicatiedatum: 09/12/2014

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.