Anton Mauve

Hij was een van de belangrijkste schilders van de Haagse School, de stroming die de Nederlandse landschapsschilderkunst weer nieuw leven in blies. Hij was de enige leermeester van Van Gogh, het zoontje van een dominee, romantische schilder van Oosterbeek, het Scheveningse Strand en een beroemde kudde schapen. Dit allemaal is Anton Mauve (1838-1888).

Haarlemse Jaren

Anton Mauve groeide op in Haarlem, vlakbij het Teylers museum. Hij ging hier als kleine jongen dan ook graag heen om de ‘mooie schilderijen te bewonderen.’ Het gezin Mauve woonde aan de Bakenessergracht 35. Tegenwoordig is dit een populaire buurt om te wonen, maar in de tijd van Mauve was het een eenvoudige buurt. Bij het gezin thuis was het gezellig en hing er een optimistische sfeer. Een vriend van de familie vertelde dat de Mauve’s ‘het hoogste lied zongen bij grootste zorgen.’

Zelfportret Anton Mauve, 1882-1885 Bron: Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie

Oosterbeekse periode en Amsterdams verblijf

Anton had in Haarlem korte tijd les gehad bij de schilder Wouterus Verschuur, maar dit was hem niet goed bevallen. Op twintig jarige leeftijd vertrok hij, boos op zijn schilderleraar, samen met zijn vriend Paul Joseph Constantin Gabriel (1828-1903) naar het Gelderse Oosterbeek. Het was zomer en de Rijn en het glooiende landschap trok hen zeer. De vele indrukken die hij hier opdeed legde Anton uiterst precies vast. Er waren vele wandelingen en studies voor nodig eer hij de juiste toon te pakken had en het gevoel had het schilderij af te kunnen maken.

Schapenkudde in een bos, Anton Mauve, tussen 1838-1888

Schapenkudde in een bos, Anton Mauve, tussen 1838-1888

Den Haagse Tijd

Vanaf 1874 vestigde Mauve zich voor lange tijd in Den Haag. Hij vond de natuur hier prachtig en hield van de levendige kunstenaarssfeer die er heerste. Hij werd lid van de kustenaarsvereniging Pulchri Studio en betrok een atelier samen met een aantal kunstbroeders, waaronder Willem Maris. Het was tijdens zijn Haagse jaren dat Mauve zijn bekendste werken schilderde. De Bomschuit op het strand bij Scheveningen, en zijn Morgenrit langs het strand zijn enkele voorbeelden. In Den Haag ontwikkelde Mauve zijn beroemde ‘zilveren toon’. Hiermee wordt gedoeld op zijn enigsins dromerige en zilveren waas dat over zijn schilderijen lijkt te hangen. De Haagse school, waartoe zijn werk in deze periode gerekend wordt, werd in die tijd ook wel eens de ‘grijze school’ genoemd. Een benaming waar de schilders zelf een vreselijke hekel aan hadden. Voor henzelf was vooral het weergeven van een bepaalde stemming in het schilderij het meest belangrijk.

Morgenrit langs het strand, Anton Mauve 1876

Morgenrit langs het strand, Anton Mauve 1876

In het onbedorven Laren

’t Is aandoenlijk mooi hier’ (…) ‘Ik zou hier altijd willen wonen’, schreef Mauve aan zijn vrouw tijdens zijn eerste bezoek in Laren. Aldus geschiedde: Mauve is tot het eind van zijn leven in Laren gebleven. In de tijd waarin de steden groter werden verruilden wel meer kunstenaars de stad voor het rustige Gooi. Anton en zijn vrouw Ariette betrokken een villa die naar mevrouw Mauve genoemd was: Villa Ariette. Het huis had een glazen serre waar Mauves atelier gevestigd was. Voor zijn schilderkunst betekende de verhuizing geen grote veranderingen. Hij bleef veel landschappen schilderen, al was het nu niet meer het Scheveningse strand.
Mauve overleed op 50 jarige leeftijd in Arnhem.

Het Singer Museum in Laren heeft een bijzondere collectie schilderijen van Anton Mauve.

Auteur: Maaike Hommes

Publicatiedatum: 20/08/2014

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.