Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Denkbeeldige stadsbeelden van Adrianus Eversen

De negentiende-eeuwse kunstschilder, Adrianus Eversen (1813-1897), onderscheidt zich van andere landschapsschilders door de vele zonnige stadsgezichten. De typisch Nederlandse sfeerbeelden zijn weliswaar herkenbaar, maar de geschilderde stadsgezichten zijn lastig terug te vinden in steden als Haarlem, Amersfoort, Alkmaar en Amsterdam.

Leerling van Springer

Adrianus Eversen werd in januari 1813 in Amsterdam geboren. Zijn ouders waren Willem Eversen en Aafke Jans Valks. Hij ging voor het schildersvak achtereenvolgens in de leer bij Cornelis Kruyff (1771-1845), H.G. ten Cate (1803-1856) en vanaf 1840 Cornelis Springer (1817-1891). Eversen deelde met Springer later ook een studie en deze laatstgenoemde kunstschilder heeft ook de meeste invloed op Eversens werk gehad.

Zonverlicht straatje. Stadsgezicht van Adrianus Eversen. Bron: Wikimedia Commons

Aantrekkelijk verzonnen stadsgezichten

De negentiende-eeuwse kunstschilder heeft zich vrijwel zijn hele leven aan het stadsgezicht als onderwerp toegewijd. Naast zijn woonplaats Amsterdam, vormden steden als Haarlem, Amersfoort en Alkmaar veelal de onderwerpen voor zijn werk. In tegenstelling tot zijn leermeester Cornelis Springer, die een voor waarheidsgetrouwe weergave van stadsgezichten stond, gunde Eversen zichzelf tot op zekere hoogte een topografische vrijheid en creëerde stadsgezichten uit zowel bestaande als verzonnen fragmenten. Hij richtte zijn composities zo in dat er een aantrekkelijk stadsgezicht ontstond, eerder dan dat het een exacte gelijkenis had met de locatie die geschilderd werd. Zodoende kun je soms lang zoeken om een bepaald stadsgezicht van Eversen terug te vinden bij een bezoek aan bijvoorbeeld Haarlem.

Gezicht op Nederlandse stad met figuren. Schilderij van Adrianus Eversen van voor 1898. Bron: Wikimedia Commons

Warm en realistisch

De unieke composities werden door Eversen vervolgens met een warm kleurenschema tot in detail uitgewerkt, waardoor de iets van de realiteit afwijkende Hollandse taferelen en stadsgezichten er wel waarheidsgetrouw en realistisch uitzien. De sfeer op zijn schilderijen is net als het kleurenschema vaak warm en zonnig.

Markt op een zonovergoten straat. Schilderij van Adrianus Eversen. Bron: Wikimedia Commons

Brugge, Amsterdam en Delft

Eversen ontwikkelde zich in de loop van de jaren vijftig en zestig van de negentiende eeuw snel als kunstenaar. Één van zijn hoogtepunten was een schilderij van Brugge (1853), waar de Belfort op te zien is. Daarnaast deed Eversen regelmatig mee aan tentoonstellingen van levende meesters in Nederland en het buitenland. Het grootste gedeelte van zijn leven, tot in 1889, heeft de kunstschilder in Amsterdam gewerkt. Daarna heeft hij nog enige tijd in achtereenvolgens Rotterdam en Harderwijk geschilderd.

Hij had zich met zijn vrouw Cornelia Reiniera Jacoba Joost in Delft gevestigd, waar hij in 1897 overleed. Eversens werk hangt in verschillende musea in Nederland en daarbuiten; Je kunt hem onder andere vinden in het Nationale prentenkabinet van het Rijksmuseum, Zuiderzeemuseum, Amsterdam museum en Rijksmuseum Twente.

Stadsgezicht Delft. Schilderij van Adrianus Eversen uit 1885. Bron: Wikimedia Commons

Geschreven door Liza Koppenrade

Bronnen

  • Rijksbureau van Kunsthistorische Documentatie. (z.d.). Adrianus Eversen. Geraadpleegd op 22 juli 2015.
  • WikiDelft. (z.d.). Adrianus Eversen. Geraadpleegd op 22 juli 2015.
  • Leslie Smith. (z.d.) Adrianus Eversen. Geraadpleegd op 22 juli 2015.
  • Koninklijke vereeniging van handelaren in oude kunst in Nederland. (z.d.). Adrianus Eversen. Kunsthandel Pieter Overduin. Geraadpleegd op 22 juli 2015.

Publicatiedatum: 22/07/2015

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.