Het doel van project 1020 is in het gelijknamige postcodegebied te komen tot een vermindering van het aantal prostitutieramen en tot meer galerieën en trendy cafés. Het Amsterdam Museum organiseerde in 2010 een tentoonstelling over de geschiedenis van de Amsterdamse rosse buurt, genaamd The Hoerengracht.
Metje Blaak
Ter gelegenheid van de tentoonstelling The Hoerengracht en het 25-jarig bestaan van De Rode Draad, vakbond voor prostituees, was in de zaal gewijd aan de 20e eeuw een vitrine te zien met de kleding van Metje Blaak. Metje heeft jarenlang gewerkt in de prostitutie. Ze werkte in Yab Yum en andere seksclubs en als kleine zelfstandige. Ze schreef over haar ervaringen het autobiografische boek ‘Who the fuck is Daatje Smit?’ (1997). In 1998 verscheen ‘De trukendoos, handboek voor hoeren’.
In 2001 vestigde zij zich in Amsterdam in de Nes 39. Daar richtte ze een studio in voor haar Metjemorfoses: fotorapportages van vrouwen, mooi opgemaakt en gekleed in haar vroegere prostitutiekleding. Ook maakt ze films over prostitutie en de veranderingen op de Wallen. Als een van de weinige prostituees die openlijk uitkomen voor hun (vroegere) beroep is Metje Blaak het gezicht van De Rode Draad.
Garderobe
Het werkkapitaal van Metje Blaak was een uitgebreide garderode. Metje ontving haar klanten als politieagente, dienstmeisje, verpleegster of in een latex bodysuit. Soms brachten klanten zelf kleding of andere attributen mee. Zo kreeg zij een medische afbindschaar van een arts die haar als klant bezocht. Hij wilde dat zij het instrument bij hem aanbracht als tepelknijper. Metje (ver)maakte veel kledingstukken zelf, zoals de jarretelles, het verpleegsterskapje en de politieagentepet. Het zwartleren maskertje met ooggaten maakte ze uit een thee-ei.
De Rode Draad
In de jaren 80 van de 20e eeuw gingen prostituees ervoor pleiten dat hun werk als arbeid gezien zou worden. In 1985 ontstond De Rode Draad, een organisatie die de belangen van prostituees ging behartigen. In het 25-jarig bestaan heeft De Rode Draad het niet gemakkelijk gehad. Veel vrouwen willen, voor de buitenwereld, verborgen houden dat ze dit werk doen en ze zullen zich niet snel aansluiten bij een organisatie. Bij de kleding en attributen van Metje zijn fragmenten te zien uit haar film over de geschiedenis van De Rode Draad.
Bron: Amsterdam Museum
Publicatiedatum: 12/01/2011
Vul deze informatie aan of geef een reactie.