Keuken
[Keuken], Elie Smalhout, s.a.
Collectie Joods Historisch Museum
Geleidelijke secularisering
Voor velen leidde de emancipatie vanuit totale armoede tot grotere integratie met het niet-joodse deel van de bevolking – vaak ten koste van een diepgaande kennis van de joodse religie en cultuur. Net als in de rest van Nederland, vond in joodse kringen een geleidelijk proces van secularisering plaats. Godsdienst verloor terrein aan politieke stromingen zoals het socialisme en het zionisme. Veel joden gingen bijvoorbeeld alleen nog naar de synagoge op Rosj Hasjana en Jom Kipoer.
Religieus aspect verdwijnt
Ook op het gebied van eten werd een dergelijke tendens waarneembaar: algemene tradities, voortkomend uit de joodse spijswetten, werden in stand gehouden, maar het strikt religieuze aspect ervan verdween op de achtergrond. Als gevolg van het religieuze taboe op varkensvlees, hadden joden bijvoorbeeld meer algemeen een afkeer voor varkensvlees en bijvoorbeeld een voorkeur voor kip ontwikkeld. Bepaalde eetgewoonten liet men evenmin snel varen: in de keuken bleef men vaak, zoals dat werd genoemd, ‘traditioneel’.
Menu
Menukaart van het huwelijksdiner van Sal Cohen en Nelly Leuvenberg met foto van het bruidspaar, 1924.
Collectie Joods Historisch Museum
Invloed Franse keuken
Bij feesten en partijen in gegoede kring was de invloed van de Franse keuken op het menu groot. Verfijnde aardappelbereidingen, gevulde kalkoen, ossenhaas, tong en baars, zalmmayonaise en hollandaisesaus, asperges, compotes, citroencrèmes en ijs werden geserveerd.
Publicatiedatum: 21/02/2013
Vul deze informatie aan of geef een reactie.