Schiphol

Wandelen van Schiphol naar Calslagen - deel 1 Schiphol door een menselijke bril Zo verging het Schiphol tijdens de oorlog

Wandelen van Schiphol naar Calslagen – deel 1

Soms kan je er tijdelijk niet op uit trekken om een frisse neus te halen. Ga dan in gedachten even mee op een tochtje door diverse eeuwen – een tour voor thuis. Van het weilandje bij een torenfort naar de middeleeuwse heerlijkheid Calslagen. Dat doen we in twee etappes. Vandaag is de vraag: waarom doet de vlag van een bloemendorp denken aan een aardbei?

>

Schiphol door een menselijke bril

Naast de landingsbaan van Schiphol staat een huis. Het is het woonhuis van het bejaarde echtpaar Wout en Jo de Rooij. Grote buurman Schiphol heeft langzaam alle boerderijen en dorpen in het gebied opgeslokt, maar de daglonerswoning van de familie De Rooij is blijven staan. Nu hebben de kinderen en kleinkinderen van Wout en Jo uitzicht op de vliegtuigen die opstijgen vanaf de Buitenveldertbaan: ‘Een prachtgezicht’.

>

Zo verging het Schiphol tijdens de oorlog

Schiphol heeft flink te lijden onder de Tweede Wereldoorlog. Waar de luchthaven eind jaren dertig nog een van de modernste en drukste van Europa was, is er in 1945 helemaal niets meer van over.

>

Klompen in de bergen, molens tussen palmen

Molens omringd door palmbomen en authentiek uitziende grachtenpanden met uitzicht op de bergen. Ook aan de andere kant van de wereld vind je soms een stukje Nederland. In verschillende landen bestaan toeristische dorpen en pretparken waar je de typische Hollandse architectuur, molens en tulpen kunt aanschouwen, eventueel stroopwafels kunt eten en de klompendans kunt leren. Deze ‘Hollandparken’ zijn meer dan alleen een attractie. Ze geven een kijkje in het beeld dat die landen van Nederland hebben en vaak kennen ze een bijzondere geschiedenis. Reis mee naar Huis ten Bosch in Japan, Nelis’ Dutch Village in Amerika en Holambra in Brazilië.

>

Maiden trip KLM van Amsterdam naar Londen

“‘Onze kajuit is vol van het razend motorgeweld. Buiten valt de regen in stromen neer en slaat door de geopende vensters, al spoedig druppelt een straaltje water van boven neer. En er staat een straffe westenwind, we zullen dus voortdurend tegenwind hebben.”

>

Oud fort bij Schips Hol werd bakermat Nederlandse luchtvaart

Met de droogmaking van de Haarlemmermeer verviel halverwege de negentiende eeuw een belangrijke buffer in de bescherming van Amsterdam. Om een vijandelijke aanval op Amsterdam via de drooggelegde polder af te kunnen wenden, besloot het Ministerie van Oorlog om een aantal torenforten langs de Ringvaart aan te leggen. Aan de noordelijke rand, waar vroeger het waterloopje “Schips Hol” uit Amstelveen in de Haarlemmermeer uitkwam, verrees een monumentaal torenfort. Mede door de aanwezigheid van dit fort besloot datzelfde ministerie een halve eeuw later om een aantal weilandjes in deze uithoek van de Haarlemmermeer te bestemmen voor een militair vliegkamp. In september 1916 landde hier het eerste militaire vliegtuigje: een Farman tweedekker. Van het oorspronkelijke militaire vliegveldje is niets bewaard gebleven. Het vliegkamp heeft gelegen op de plaats waar nu Schiphol-Oost ligt. Het torenfort werd in 1934 gesloopt, als laatste in de rij van vier torenforten aan het Haarlemmermeer. De inham in de Ringvaart bij de Schipholdraaibrug is het enige dat nog resteert van het oude torenfort.

>

Speuren naar explosieven in de Ringvaart

Van 2011 tot 2013 wordt de Ringvaart van de Haarlemmermeer, belangrijk voor de waterhuishouding en een druk gebruikte scheepvaartroute, uitgebaggerd. Het is een werk dat behoedzaam gebeurt: vooral in de omgeving van Schiphol kunnen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog opduiken.

>