
De helikopter met de hooggeboren passagiers landde om kwart over tien op het hoofdveld van voetbalvereniging Always Forward te Hoorn. Door contacten van de Tramweg Stichting-voorzitter F.C. Wieder met het Anjerfonds was prins Bernhard bereid gevonden de officiële opening te verrichten. Met hem waren meegekomen zijn schoonzoon prins Karel Hugo en de prinsjes Maurits (4) en Carlos (2).

De locomotief NS 7742 ‘Bello’ van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik in 2007. Beeld: Rein Korthof.
Startsein van prins Bernhard op het perron in Hoorn
Per auto werden de gasten naar het station gebracht. Daar werden de werkplaats en het net afgebouwde houten stationshuisje bekeken. De regenachtige dag drukte de feestvreugde niet. Honderden mensen waren op de been om de opening bij te wonen en ook het Hoornse muziekkorps blies vrolijke noten uit zijn instrumenten. Aan Bernhard was de eer het startsein te geven met het welbekende conducteurfluitje en -bordje. Na deze inluiding vertrok rond 12 uur de tram richting Medemblik.
Hoogwaardigheidsbekleders
In het gevolg van de koninklijke gasten waren de burgemeesters van de plaatsen waar de tram halt zou houden, maar ook de minister van verkeer, de commissaris van de koningin F.J. Kranenburg en NS-directeur ir. Bosboom. Elke halteplaats waar de tram zou stoppen had een feestelijk welkom voorbereid, waar muziek van plaatselijke muzikanten en orkesten niet ontbrak.
Muziek, cocktails en speelgoed op de haltes
Eerste stop was de halte in Westerblokker. Daar werd door Dick Helsdingen aan het gezelschap een Stoomtramcocktail aangeboden. Vrijwilligers in boerenkleding schonken de drank uit melkflessen. De heer Selie zorgde met zijn orgel voor de nodige muziek bij het nuttigen van de gelegenheidscocktails. Na deze versnapering ging de reis verder naar Wognum waar de locomotief van extra water werd voorzien door een brandweerauto. Tijdens deze stop maakte de heer Goedhart van de Oranjevereniging uit Zwaagdijk van de gelegenheid gebruik de prins lovende woorden toe te spreken en de prinsjes wat speelgoed te geven. Helaas had hij maar één voetbal. De vereniging had maar op één prins gerekend.

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, 2011. Foto: Maarten Sepp, via Wikimedia (CC BY-SA 3.0).
Fanfare bij passeren van de stoomtrein
De reis ging verder langs Twisk. Hoewel daar niet gestopt werd had het dorp muzikaal flink uitgepakt om het koninklijk gezelschap te verwelkomen. De plaatselijke fanfare speelde ijverig bij het passeren van de trein en de koninklijke gasten genoten zichtbaar.
Aankomst in Medemblik
Ruim een uur na het vertrek in Hoorn reed de trein onder begeleiding van het plaatselijke muziekkorps het station van Medemblik binnen. Ook hier waren veel burgers op de been om een glimp van het gezelschap op te vangen. Burgemeester Bol wachtte de koninklijke gasten op en verwelkomde hen. De feestelijkheden werden vervolgens voortgezet in het gemeentehuis, waar in de raadzaal nog een glaasje werd geheven op deze vrolijke dag.
Huilend prinsje
Hoewel de regen weinig aan de feeststemming had bijgedragen was de muziek een belangrijke factor geweest in het welslagen van het feestgevoel. De euforie was daarom ook groot: eindelijk was het dan officieel. Toch was het pas in 1973 dat de trein ging rijden onder de naam Stoomtram Hoorn-Medemblik. En in 1982 werd de naam van de museumtram zoals die nu is: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik BV, met elk jaar tal van passagiers. Een groot succes! Maar dat had men in 1972 ook wel kunnen verwachten, want zelfs de vierjarige prins Maurits wilde niet weg. Huilend vloog hij per helikopter samen met neefje, oom en opa terug naar Soestdijk.
Auteur: Emmie Snijders
Foto’s van de landing op het voetbalveld van Always Forward, Bernhard die op zijn fluitje blaast, het nuttigen van de cocktails en een huilende Maurits in de helikopter zijn te zien in de beeldcollectie van het Westfries Archief.
Publicatiedatum: 29/06/2011
Vul deze informatie aan of geef een reactie.