Het impressionistische palet van Freek Engel

'Groeten uit de Zaanstreek' is de titel van deze serie die voert langs schilderijen van typisch Zaanse landschappen met weiden, molens, fabrieken, sloten en vaarten en Zaanse houtbouw. De schilderijen bevinden zich in het depot van het Zaans Museum te Zaandam.

Frisse landschappen met koeien. Daar staat de schilder Freek Engel (1872-1958) om bekend. Maar de in Koog aan de Zaan geboren ‘koeienschilder’ week zo nu en dan af van zijn favoriete onderwerp. Dat illustreert het bij dit artikel afgebeelde schilderij.

Pelmolen

‘Zaanerf Zaandijk met zicht op pelmolen De Witte Klok in Zaandam’ luidt de titel van het afgebeelde schilderij. Engel zette het in 1910 op het doek. Hij schilderde het vanaf een Zaanerf in Zaandijk, kijkend in zuidelijke richting. Vandaar had hij een onbelemmerd uitzicht op pelmolen De Witte Klok die ten noorden van de Poel stond. Topografisch een juiste weergave, want de pelmolen stond daadwerkelijk op die plek toen Engel het tafereel in 1910 vastlegde. De molen werd in 1748 gebouwd en in 1928 afgebroken en getransporteerd naar Oudorp waar hij werd herbouwd als korenmolen.

Stadstekenschool

Het tekentalent van Freek Engel werd al vroeg ontdekt op de lagere school. Hij bezocht de Stadstekenschool in Zaandam en de Quellinusschool in Amsterdam waarna hij zijn akte MO-tekenen behaalde aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid. Na zijn studie was hij in de Zaanstreek enkele jaren werkzaam als kunstfotograaf. Ook verleende hij hand- en spandiensten voor het atelier van de beroemde bouwmeester H.P. Berlage. Pas na zijn aanstelling als tekenleraar in 1901 aan de Burger Avondschool in Zaandam richtte Engel zich weer volledig op de schilderkunst. Zijn werk werd sterk beïnvloed door het impressionistisch palet van kunstenaars van de Haagse School die een grote voorliefde aan de dag legden voor puur Hollandse landschappen met koeien, paarden en andere levende have. Kenmerkend voor het werk van Engel is de snelle penseelstreek, de rake weergave van dieren, zijn wolkenluchten en de romantische, dromerige sfeer van zijn landschappen. Freek Engel wordt beschouwd als een typische representant van het Hollandse impressionisme.

Schilderij ‘Zaanerf Zaandijk met zicht op pelmolen De Witte Klok in Zaandam’, Freek Engel, 1910.

Beeld: Zaans Museum.

Schilderij 'Zaanerf Zaandijk met zicht op pelmolen De Witte Klok in Zaandam', Freek Engel, 1910.Schilderij ‘Zaanerf Zaandijk met zicht op pelmolen De Witte Klok in Zaandam’, Freek Engel, 1910.

Publicatiedatum: 04/03/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.