De Keith Haring van het Food Center Amsterdam

De grootste Keith Haring van Europa bevindt zich in Amsterdam-West, op het terrein van het Food Center. Precies een jaar geleden werd het kunstwerk, dat dertig jaar lang verborgen heeft gezeten achter metalen beplating, onthuld.

Het eerste dat je je afvraagt als je de enorme schildering ziet, is wat een werk het moet zijn geweest om te maken. De Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) heeft het fantasiemonster in slechts één dag geschilderd, staand op een hoogwerker. Het was veel werk, want er moest een dikke laag verf op de oude bakstenen worden aangebracht. En dat zonder schets, je kunt je afvragen hoe Haring het overzicht hield.

Het mag dus gerust een prestatie genoemd worden, deze schildering van in totaal zo’n 15 bij 13 meter. Haring was in maart 1986 in Amsterdam voor zijn solotentoonstelling in het Stedelijk Museum. Het gebouw waar hij de muurschildering op maakte, werd gebruikt als depot van het Stedelijk en het Amsterdam Museum. Haring kreeg de muur aangeboden als canvas. Ook beschilderde Haring tijdens zijn verblijf in Amsterdam een groot doek, dat een plaats boven de trap van het Stedelijk Museum kreeg.

Het fantasiebeest van Keith Haring op het gebouw van het Food Center Amsterdam. Foto door Sarah Remmerts de Vries.

Fantasie of voorbode?

Keith Haring wordt wel een graffiti- of guerillakunstenaar genoemd. Hij haalde inspiratie uit hedendaagse kunstvormen, maar ook uit kunst van de oude Egyptenaren en Azteken. Zijn cartoonachtige tekeningen en schilderingen, vaak gezet in dikke lijnen en opgevuld met vrolijke kleuren, maakten hem wereldberoemd. Ze zijn tegenwoordig overal terug te vinden, niet alleen in musea maar ook op kleding en gebruiksvoorwerpen.

In 1988 kreeg Haring te horen dat hij aids had. Hoewel de schildering op het depot van het Stedelijk twee jaar eerder gemaakt is, lezen sommige kenners er een voorbode van de ziekte in. Het grote witte monster zou symbool staan voor Harings ziekte, het mannetje dat het monster berijdt zou Haring zelf zijn, onbewust worstelend met deze overweldigende kracht. Het is de ultieme verbeelding van een voorgevoel.

Uitzicht vanaf de Willem de Zwijgerlaan op de muurschildering van Keith Haring. Foto door Sarah Remmerts de Vries.

Cadeau aan de stad

Hoewel toenmalig Stedelijk directeur Wim Beeren het kunstwerk van Haring ‘een cadeau aan de stad’ noemde, bleef het gebouw toch vooral functioneel. Het was een museumdepot, met de taak om kostbare kunstwerken te beschermen. Daarom werd de monumentale schildering al twee jaar later achter grijze metalen beplating verstopt, om vocht uit het gebouw te weren.

Zo bleef het kunstwerk dertig jaar lang verborgen. Daar merkte de Amsterdammer niet veel van, aangezien het terrein van het Food Center niet toegankelijk was voor publiek. Inmiddels is het museaal depot verplaatst en krijgt een deel van het marktterrein binnenkort een publieke bestemming. Op 20 juni 2018 is dan ook de beplating van de muurschildering verwijderd. Hierdoor hebben we tegenwoordig vanaf de Willem de Zwijgerlaan goed zicht op Harings gigantische fantasiebeest.

Vanaf de Willem de Zwijgerlaan heb je niet alleen een mooi uitzicht op de schildering van Keith Haring, maar ook op de monumentale Centrale Markthal. Foto door Sarah Remmerts de Vries.

Tekst: Sarah Remmerts de Vries

Bronnen:

Publicatiedatum: 19/06/2019