Voor de opdracht om dit stadhuis te ontwerpen leek het stadsbestuur Jacob Otten Husly (1738-1796) de aangewezen architect. Met het inschakelen van de destijds nog betrekkelijk onbekende Husly als architect had het stadsbestuur van Weesp een goede keus gemaakt, want kort na het voltooien van dit gebouw won de architect de prijsvraag voor de bouw van een onderkomen voor het genootschap Felix Meritis in Amsterdam. En later tekende Husly het stadhuis voor Groningen, ook na het winnen van een prijsvraag.
Strakke lijnen
Met de opdracht voor het stadhuis van Weesp haalde de dertiger Husly een van zijn eerste grote projecten binnen. Het in neoclassicistische stijl opgetrokken stadhuis verrees in de jaren 1771-1776. De door Husly gekozen opzet paste naadloos in de bouwstijl die opgang maakte tijdens de periode dat Lodewijk XVI in Frankrijk regeerde. Naar Lodewijk XVI is de stijl genoemd met strakke lijnen, symmetrie en classistische elementen. Omdat hier ook recht werd gesproken, kreeg het stadhuis kerkers; de graaf van Holland had midden 14e eeuw aan Weesp stadsrechten verleend. Het stadsbestuur had voor de realisering van het stadhuis een lening uitgeschreven.
Welvarend
In de voorgaande eeuw was Weesp uitgegroeid tot een welvarende stad aan de Vecht. Vooral met zijn vele bierbrouwerijen en de branderijen had Weesp naam in binnen- en buitenland gemaakt. In de jaren dat aan het Grote Plein het stadhuis verrees, produceerden branderijstokers in de stad dagelijks wel 26.000 liter moutwijn (de basis voor het maken van jenever). De jeneverstokerijen draaiden goed, zij het dat concurrent Schiedam wel aan een inhaalslag was begonnen.
Gemeentemuseum
Husly gaf het stadhuis in Weesp een hardstenen onderbouw. De verdiepingen zijn met zandsteen bekleed. Opvallend is het balkon in het midden van de frontgevel. Van het balkon kijk je neer op het Grote Plein. Op het dak van het stadhuis staat een koepeltorentje. Wie het stadhuis binnenstapt, ziet het brede trappenhuis met in stuc uitgevoerde corinthische pilasters. De trap leidt naar de fraaie Burgerzaal en de Schepenzaal op de (eerste) verdieping. Hier valt het uitbundige rococo stucwerk op. Husly was van oorsprong een stucdecorateur. De vloer van de Burgerzaal bestaat uit fraai Italiaans en Belgisch marmer. Een etage hoger ligt de vroegere Vroedschapskamer met eiken betimmering en een marmeren schouw. Op die etage in dit rijksmonument is het Gemeentemuseum gevestigd. Dat museum laat zien hoe Weesp destijds bekend is geworden: dankzij porselein, chocolade, bier en brandewijn.
Bronnen
- A.J. Zondergeld-Hamer, ‘De Geschiedenis van Weesp – Van prehistorie tot de moderne tijd’.
- ‘Weesp Monumentenstad’, monumentenspecial van Historisch Weesp (ledenblad Historische Kring Weesp).
- Gemeentemuseum Weesp.
Met dank aan Cees Pfeiffer (voorzitter Historische Kring Weesp).
Publicatiedatum: 09/04/2015
Vul deze informatie aan of geef een reactie.