Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Slimme marketingactie bij Vroom & Dreesmann in 1971

In januari 2011 had het Regionaal Archief in Alkmaar een open dag. Iedereen was welkom en kreeg de gelegenheid verhalen te vertellen aan de hand van meegebrachte foto’s. Het was een groot succes. De interviewers zaten net met een kopje koffie de strategie van de komende dag te bespreken, toen een man met een tas door een medewerker van het archief aan hen werd voorgesteld. Meneer Wester ging zitten en haalde uit de tas een ringband. Hij sloeg de map open en honderden kleine fotootjes werden zichtbaar. Aan de hand van die foto’s vertelde hij zijn verhaal.

Contactafdrukjes uit het album van Nico Wester waaruit twee foto’s zijn geknipt.

Beeld: Regionaal Archief Alkmaar.

Contactafdrukjes uit het album van Nico Wester waaruit twee foto’s zijn geknipt.Contactafdrukjes uit het album van Nico Wester waaruit twee foto’s zijn geknipt.

Veertig jaar geleden, van 12 tot 27 maart 1971, hield warenhuis Vroom & Dreesmann een actie waarbij klanten bij besteding van 10 gulden of meer gratis een professionele portretfoto op groot formaat konden laten maken. Het was een groot succes. Portretfoto’s waren nog een gangbare manier om jezelf informeel af te laten beelden en veel van die portretten liet men maken bij een vakfotograaf. De Vroom & Dreesmann in Alkmaar maakte van deze behoefte gebruik. De typische kapsels en kleding geven een goede indruk van de mode van toen. Wie het album met alle foto’s van meer dan duizend kinderen bekijkt, is weer even terug in de jaren zeventig.

Tijdelijke fotostudio in Vroom & Dreesmann

Voor de gelegenheid had het warenhuis op de eerste verdieping een klein hoekje ingericht waar de foto’s werden geschoten. Het warenhuis beschikte niet over een eigen fotograaf en daarom werd fotograaf Butter gevraagd de foto’s te nemen. Vooral op zaterdag was het druk. De kinderen werden voor een scherm neergezet, soms met een voorwerp in de hand, waarna de foto werd genomen. Omdat het vaak jonge kinderen betrof, niet ouder dan vier jaar, lagen er onder andere een knuffelhaas, een speelgoedauto en een bal klaar om hen wat meer op hun gemak te stellen. Ze mochten er zelfs mee op de foto! Een enkeling had een eigen voorwerp meegenomen, zoals een muziekinstrument.

Ook Westers eigen kind ging op de foto.

Beeld: Regionaal Archief Alkmaar.

Ook Westers eigen kind ging op de foto.Ook Westers eigen kind ging op de foto.

In plaats van schoolfoto’s

Omdat er geen leeftijdsgrens gold voor deelname aan de actie, valt het grote aantal kinderen onder de 5 jaar erg op. Er werden wel oudere kinderen op de foto gezet, maar hoe hoger de leeftijd hoe kleiner het aantal geportretteerden. En slechts eenmaal is een volwassene op de foto gezet. De actie sprak dus vooral jonge ouders aan. Hun kinderen waren nog niet schoolgaand en beschikten daardoor niet over de jaarlijkse schoolfoto’s. Met deze actie kregen zij de kans om ook een mooie foto te bezitten van hun peuter en nog gratis ook!

De afdeling fotografie van Vroom & Dreesmann in 1967.

Beeld: Regionaal Archief Alkmaar.

De afdeling fotografie van Vroom & Dreesmann in 1967.De afdeling fotografie van Vroom & Dreesmann in 1967.

Slimme marketing

Het verschaffen van de foto’s werd verzorgd door Nico Wester zelf, die toentertijd het beheer had over de fotoafdeling van Vroom & Dreesmann. Hij drukte alle foto’s af met een grootte van 18 bij 24 centimeter, ongeveer A4-formaat. Na een week kon men de afdruk ophalen. Mislukte foto’s werden opnieuw genomen maar foto’s die bevielen werden bij inlevering van het bonnetje aan de klant meegegeven. Sommige klanten vonden de foto zo leuk dat ze de contactafdruk ook graag als foto mee naar huis namen, bijvoorbeeld om het in een sleutelhanger te plaatsen. In die gevallen knipte Wester de fotootjes gewoon uit zonder dat de mensen hier extra voor hoefden te betalen. Maar voor de grote foto had men natuurlijk een omlijsting nodig. En die werd uiteraard gekocht op de fotoafdeling van Vroom & Dreesmann. Een slim staaltje marketing.

Auteur: Emmie Snijders

Publicatiedatum: 17/03/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.