
Alleen nog de authentieke voorkamer
Van het oorspronkelijke interieur van Singel 460 is niet veel meer over. De enige authentieke ruimte is eigenlijk de voorkamer, maar die is dan ook meteen bijzonder indrukwekkend. Hier bevindt zich nog het oorspronkelijke cassettenplafond met plafondschilderingen uit de bouwtijd (na brand in 1990 gerestaureerd). In de vijf vakken zijn plafondschilderingen aangebracht die de vier seizoenen personificeren. In het midden staat een vrouw met putti en een hoorn des overvloeds. Daaromheen zijn de vier seizoenen afgebeeld: de lente door Venus (met Amor en enkele duiven), de zomer door Ceres (met putti en korenaren), de herfst door Bacchus (met glas en druiven) en de winter door een oude, kleumende man.

Gevel Singel 460. Foto: W. Schoonenberg / Digitaal Grachtenhuis.
Ingrijpend verbouwd tot concertzaal
In 1837/38 is het pand inwendig door architect M. G. Tetar van Elven (1803–1883) ingrijpend veranderd. Bij deze verbouwing is de stoep gesloopt en is de ingang naar straatniveau gebracht. In feite is de stoep naar binnen gehaald: achter de ingang bevinden zich enkele treden naar de hoofdverdieping; men komt dus niet in het souterrain binnen. Op de eerste verdieping is een schitterende ovale concertzaal gemaakt, in empire-stijl. De zaal heeft een diepte van 26 m en een breedte van 8 meter (de breedte van het pand zelf). De hoogte is eveneens 8 m. Om deze hoogte te bereiken zijn twee vloeren en balklagen gesloopt. De zaal is gerestaureerd in 1980/81 en opnieuw na een hevige brand in augustus 1990.

Grote zaal in Empire stijl, Singel 460. Foto: W. Schoonenberg / Digitaal Grachtenhuis.
Bouwgegevens
Gebouwtype: Woonhuis
Geveltype: Halsgevel
Bouwstijl: Hollands Classicisme
Bouwjaar: 1662, 1837/38
Architect: Philip Vingboons Opdrachtgever/eerste gebruiker: Gillis Marcelis
Monumentstatus: Rijksmonument
Publicatiedatum: 14/03/2014
Vul deze informatie aan of geef een reactie.