Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Rundervreugd: zicht op rolpaal

De ontginning van het moerassige Amstelland begon vanaf de oevers van veenriviertjes. Dat verklaart waarom je zoveel boerderijen langs de rivier ziet staan. Rundervreugd in Ouderkerk is er een voorbeeld van. Deze hoeve is rond 1830 gebouwd in de vorm van een T. De entree vind je achter het hoofdgebouw. Vanaf de Binnenweg is goed te zien dat de opkamer zich boven de kelder bevindt.

Rundervreugd – de naam spreekt boekdelen. In de Groot- en Klein-Duivendrechtse polders lagen uitgestrekte weilanden. Hier kwam onder meer melk vandaan die dagelijks naar de hoofdstad ging. In de tijd dat de dijkwegen slecht begaanbaar waren, had transport per schip de voorkeur.

Het water is de ‘snelweg’ van weleer. Reizen over land kostte tijd en vroeg uithoudingsvermogen. De wegen waren slecht onderhouden en zaten vol gaten. Na een fikse regenbui was het ploeteren door de modder. En als je dacht even op te kunnen schieten, moest je weer halt houden en geld afdragen voor een tol.

Hoeve aan de Amstel Aan de Binnenweg in Ouderkerk staat Rundervreugd. Met goed zicht op het gebeuren op de rivier. De boerderij dateert van ongeveer 1830. Foto: Piet de Boer.

Rolpaal

Het was daarom dat trekschuiten populair waren. Ook hier langs de Amstel voeren ze. Vanuit Rundervreugd kon je zien hoe de treklijn langs de rolpaal gleed. Het jaagpaard liep over een pad dat tussen de rivier en een hoge paal was uitgesleten. Bij een bocht zou, als die paal er niet gestaan had, de treklijn tientallen meters over de weg steken. Grote kans dat de trekschuit dan op de wal liep.

Om slijtage aan de treklijn te beperken zat op de paal een geribbeld deel dat met het touw meedraaide. In  bochten van de Amstel, zoals aan de overzijde van Rundervreugd, stond zo’n rolpaal. Tussen Amsterdam en Ouderkerk telde je er meer dan 40. Na het beëindigen van de trekvaart zijn alle rolpalen langs de Amstel gesloopt.

Publicatiedatum: 03/04/2012

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.