Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Rederij Verschure

In 1902 ontstond door fusie een rederij die een aanzienlijke rol vervulde bij het streekvervoer in Noord- en West-Nederland. De heer Verschure zag in dat goede aansluitingen en doorgaande verbindingen, ook met concurrenten, in het belang waren van de reiziger. En daarom ook goed voor zijn bedrijf.

In 1887 kocht P.J.M. Verschure (1861–1938) de Amsterdamse rederij Kievits. Hij hernoemde het bedrijf in rederij Verschure & Co en onderhield er een dienstregeling op Rotterdam mee. De reder vervoerde passagiers, vracht en vee. Twaalf jaar later richtte hij de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer op, voor een dienst over de Zuiderzee. De stoomboten vertrokken van De Ruijterkade in Amsterdam en gaven in Lemmer vanaf 1901 aansluiting op de tram naar Joure.

Opening Wilhelminasluis in 1903. De Wilhelminasluis wordt in 1903 geopend door het schutten van de Zaandam I, een boot van de Zaandamsche Stoomvaart Maatschappij, deel van Rederij Verschure. Foto: Archief Zaanstad

Op initiatief van Verschure fuseerden in 1902 zeven rederijen die in Noord-Nederland actief waren tot Verschure & Co.’s Algemeene Binnenlandsche Stoomvaartmaatschappij. Deelnemers aan de fusie waren onder meer Verschure’s Lemmerboot, de Zaandamsche Stoomvaart Maatschappij en de Stoombootdienst Eiland Marken. Hiermee ontstond een rederij met 21 schepen en een lijnennet hoofdzakelijk in Noord-Holland, Friesland, Overijssel en over de Zuiderzee daartussen. De firma werd gevestigd in Amsterdam en had een belangrijk knooppunt in Zaandam.Verschure was vernieuwend in het afstemmen van dienstregelingen, ook met aansluitende vervoerders. Zo konden passagiers met minimale wachttijden overstappen van treinen of trams op boten en later ook van boten op bussen. Door samenwerking met de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg-Maatschappij kon een gecombineerde verbinding tram-boot-bus van Den Haag naar Leeuwarden worden aangeboden.

P.J.M. Verschure (1861-1938). Foto: Stadsarchief Amsterdam

Voor onderhoud aan de schepen begon Verschure in 1908 een werf aan de Meeuwenlaan in Amsterdam, vijf jaar later verzelfstandigd tot de N.V. Verschure & Co.’s Scheepswerf en Machinefabriek.Tussen de twee wereldoorlogen nam het belang van stoomboten bij het streekvervoer aanzienlijk af, hoofdzakelijk als gevolg van toenemend busvervoer. Ook rederij Verschure had hieronder te lijden. In 1938 overleed directeur-eigenaar Verschure. De erfgenamen verkochten de rederij in 1942 aan rederij Koppe, die in hetzelfde jaar werd overgenomen door de NS. De werf, die inmiddels naam had gemaakt met het bouwen van baggermaterieel, ging in 1943 op in IHC Holland.

Bronnen:

• http://www.sdu.nl/pdf/Binnenwerk400jaarOV.pdf 400 jaar OV; Hoogtij van de stoomboot; p. 400: vermelding van de concurrentie met Alkmaar Packet; p. 404-405 over Verschure
• http://www.spanvis.nl/Stoomschepen%20rond%20de%20Zuiderzee/index%201.htm, onder “Verschure & Co”
• http://www.beeldbank-nh.nl/zoeken-in-de-beeldbank/task/detail?identifier=320fbba1-ee11-4ef9-aae1-b0614cccffc1&provider_id=20 over concurrentie met Alkmaar Packet, beeldbank Noord-Holland

Publicatiedatum: 15/12/2014

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.