Merwedekanaal
De overgang van zeilboot naar stoomboot aan het begin van de negentiende eeuw had enorme gevolgen voor de Rijnvaart. Vooral op de Vecht liepen vele schepen vast. Er moest een oplossing komen om de scheepvaart vanuit Amsterdam naar de Rijn soepel te laten verlopen. In 1883 stemde Minister Klerck in met de aanleg van het Merwedekanaal. Dit kanaal liep van Amsterdam naar Gorinchem en was gedeeltelijk een verbreding en verdieping van bestaande kanalen, zoals de Keulse vaart en het Zederikkanaal. Tussen Amsterdam en Utrecht, langs Diemen, werd een kaarsrecht stuk gegraven. Het Merwedekanaal werd in 1892 officieel in gebruik genomen.
Amsterdam-Rijnkanaal
Na enkele decennia voldeed het Merwedekanaal niet meer aan de eisen van de tijd. In 1931 werd vastgesteld dat er een langer, breder en dieper kanaal moest komen, over een lengte van 72 kilometer tussen Amsterdam en Tiel. Ingenieur Anton Mussert was betrokken bij het ontwerp. Door de economische crisis en de Tweede Wereldoorlog vertraagde de aanleg enorm. Het Amsterdam-Rijnkanaal werd pas in 1952 geopend. Het is vandaag de dag het drukst bevaren kanaal van de wereld.
Veerponten in Diemen
Sinds de aanleg van het Merwedekanaal was een aantal Diemenaren afhankelijk van een veerpont. De eerste pont was van hout en dreef op lage bootjes. Hij werd voortbewogen door een kabel. Na de verbreding van het kanaal in 1939 kwamen er twee veerwagens in dienst, die 30 jaar lang goed gefunctioneerd hebben. In 1969 nam Rijkswaterstaat ze uit de rit, wat voor veel problemen zorgde voor bewoners aan de overkant. Ze kregen uiteindelijk een schadeloosstelling.
Publicatiedatum: 03/05/2012
Vul deze informatie aan of geef een reactie.