Hoog bezoek voor rozenexpositie Oosteinde

Op de halte Aalsmeer-Oosteinde was het juni 1916 een drukte van belang. Uit de hoofdstad kwamen extra treinen aan stomen om alle belangstellenden naar een rozententoonstelling te brengen. Koningin Wilhelmina en prins Hendrik waren met hun hofauto's naar Aalsmeer-Oost gereden. In tenten van zeildoek was de grote rozenexpositie opgesteld, je kon er zo van het stationnetje heen wandelen.

Sinds een jaar kon je in 1916 van de Willemsparkweg (nu Haarlemmermeerstation) in Amsterdam via Amstelveen naar Aalsmeer sporen. Hier reden treinstellen van de Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (HESM). Anders dan de naam van de treinmaatschappij deed vermoeden, zag en hoorde je hier alleen stoomlocomotieven. Dat was in de praktijk goedkoper.

Eerste feestelijke trein

Stoomloc of niet, Aalsmeerders vonden het een feest waard toen in de zomer van 1912 de eerste trein arriveerde in het bloemendorp. Hoogwaardigheidsbekleders stonden in vol ornaat de openingsrit uit Hoofddorp op te wachten. De met bloemen feestelijk versierde trein kwam tot stilstand aan een van de perrons van het fraaie nieuwe stationsgebouw. Dat kopstation van Aalsmeer was in het hart van het dorp verrezen.

Station Oosteinde

Het vroegere station Aalsmeer-Oost lag in de buurt van het veilinggebouw ‘Bloemenlust’ aan de Oosteinderweg. Het stationnetje Oosteinde heeft na het oprollen van de spoorlijn een doorstart gemaakt als woning. Maar de oorspronkelijke bestemming is nog goed te herkennen in het gebouw. Foto: Willem de Vlaming- http://wdv-photography.weebly.com/

Station OosteindeStation Oosteinde

Met de komst van deze Haarlemmermeerspoorlijn zagen Aalsmeerse tuinders hun exportmogelijkheden toenemen. Met oog op het transport van bloemen en planten was zelfs een spoor doorgetrokken naar een kade. Je kon tot naast de goederentrein varen.

Bloemenlust

Aalsmeer en Hoofddorp hadden jaren eerder hun spoorverbinding gekregen dan Amstelveen. Op het traject van Aalsmeer via Amstelveen naar Amsterdam (Haarlemmermeerstation) tufte pas in 1915 de eerste trein. Aan die lijn was een van de haltes Oosteinde aan de Aalsmeerderweg. In de buurt van veilinggebouw Bloemenlust. De rit van Amsterdam naar Aalsmeer-Oosteinde duurde een half uur.
De halte Oosteinde, officieel Aalsmeer-Oost geheten, trok veel handelaren die op de veiling van Bloemenlust zaken kwamen doen. De losplaats van halte Oosteinde moest vanwege het vrachtaanbod in 1930 worden uitgebreid.

Band Holland-Amerika

Op de Aalsmeerse rozententoonstelling in juni 1916 toonde koningin Wilhelmina zich bijzonder belangstellend, schreven de kranten. Ze liet zich hier door deskundigen uitgebreid informeren. En ze bewonderde de lauwerkrans die was behaald op de internationale tentoonstelling in St. Petersburg.

‘Bloemenlust’

Veilinggebouw ‘Bloemenlust’ aan de Oosteinderweg in Aalsmeer. Deze foto dateert uit de jaren 1975-1985 toen de oude veiling een andere bestemming had gekregen. Aan de Legmeerdijk was een modern groot veilingcomplex gebouwd. Op de foto is goed te zien dat de kwekers vroeger hun bloemen en planten ‘Bloemenlust’ binnen konden varen.Beeldbank Noord-Hollands Archief

Veel belangrijke gasten waren eveneens naar de grote rozenexpositie in Aalsmeer gereisd. En zo kon het gebeuren dat koningin Wilhelmina tijdens haar rondgang in de tenten de Amerikaanse gezant en zijn vrouw ontmoette. Volgens de krant spraken de koningin en de ambassadeur over de sympathie die ‘Holland en Amerika in deze tijden met elkander verbindt.’ De Eerste Wereldoorlog woedde toen in alle hevigheid.

Winterse lente

Het oude houten veilingggebouw in Aalsmeer-Oost aan de Oosteinderweg werd in 1922 vervangen door een stoer stenen complex. De Amsterdamse correspondent van de Nieuwe Rotterdamsche Courant reisde er begin april 1922 heen. Om het nieuwe veilinggebouw en een grote lente-tentoonstelling in Bloemenlust te bewonderen nam hij de trein op station Willemsparkweg.
Het was die reisdag guur weer, schreef hij. Donkere sneeuwlichten zetten de straten in de stad in half-duister. De lage graslanden langs de Schinkel vond hij nog dor en levenloos. ‘Alleen het licht, het parelmoeren licht, op den Schinkel, de Poel en de veen-kanalen, was af en toe prachtig en vol belofte.’

Fleurig en kleurig

Toen de Amsterdamse reiziger bij de stationshalte Oosteinde arriveerde zag hij vrolijk wapperende vlaggen, maar tegelijkertijd joeg een sneeuwbui over. Het hele dorp was deze winterse dag in april 1922 uitgelopen om de koningin en de prins te zien. Want die hadden laten weten voor het grote gebeuren opnieuw naar Aalsmeer te komen. Voor de verslaggever uit Amsterdam die zichzelf een ‘verwinterd stadsmensch’ noemde, was de tentoonstelling in Bloemenlust als het ontluiken van het voorjaar. Hij beschreef de expositie als ‘de lente op haar schoonst en rijkst, haar fleurigst, haar kleurigst.’

Stoer veilinggebouw

Het nieuwe veilinggebouw van de Amsterdamse architect M. de Klerk leek wel een reus naast het vroegere houten veilinggebouwtje, vond de verslaggever. Hij beschreef het nieuwe bakstenen complex van Bloemenlust als stoer van vorm met een helderrood dak dat naar de kant van het water een lange beschermende vleugel uitstrekt om het uit- en inladen in de boten te beschutten.
Later is Bloemenlust vergroot met een zijvleugel en een tweede hal.

Station in Aalsmeer

Op het spoorwegstation in het dorp Aalsmeer kwamen treinen uit Hoofddorp, Amsterdam en Uithoorn samen. Het was een kopstation. Speciaal voor de kwekers die aan kwamen varen, was de rails doorgetrokken tot aan de kade. Op de voorgrond van de luchtfoto van KLM Aerofoto staat het Karmelietenklooster.Beeldbank Noord-Hollands Archief

Rijksmonument

Wat in 1922 niemand kon voorzien, is dat in tientallen jaren na de opening van het nieuwe Bloemenlust, deze veiling en de Centrale Aalsmeerse Veiling in het dorp zo sterk zouden groeien dat ze besloten te fuseren en samen een nieuw veilingcomplex aan de Legmeerdijk neer te zetten. Dat kolossale complex is in 1972 in gebruik genomen. En het is sindsdien alleen meer uitgebreid.
Bloemenlust aan de Oosteinderweg, een rijksmonument, kreeg een nieuwe bestemming.

Rails weg

Met de bloemenhandel in Aalsmeer ging het uitstekend, maar de spoorweghalte Oosteinde kampte na een levendige start met een gestaag teruglopend passagiers- en vrachtaanbod. De Haarlemmermeerspoorlijnen bleken niet het succes te zijn dat de initiatiefnemers verwacht hadden. Grote delen van het in totaal 110 kilometer lange spoorwegnet werden al in 1936 opgedoekt. Voor het traject Aalsmeer-Amstelveen konden vanaf september 1950 reizigers geen kaartje meer kopen. De trein verloor het van de autobus. De rails werden opgebroken. Maar net als het oude Bloemenlust aan de Oosteinderweg staat het oude spoorweggebouw aan de Aalsmeerderweg er nog. Als een herinnering aan de glorierijke jaren.

Publicatiedatum: 11/08/2014