Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Gerbrand van den Eeckhout

De 17e eeuwse Nederlandse kunstschilder Gerbrand van den Eeckhout (Amsterdam, 19 augustus 1621–aldaar, 29 september 1674) is al vanaf 14-jarige leeftijd een leerling van Rembrandt van Rijn en neemt veel van diens stijl over. De schilderijen van Van den Eeckhout gaan vooral over historische en Bijbelse onderwerpen.

Zelfportret Gerbrand van den Eeckhout, 1647

Zelfportret Gerbrand van den Eeckhout, 1647Zelfportret Gerbrand van den Eeckhout, 1647

Persoonlijk leven

Gerbrand van den Eeckhout werd geboren als zoon van de goudsmid Jan Pieterszoon van den Eeckhout uit de Kalverstraat. Gerbrand kreeg al vanaf jonge leeftijd te maken met kunst. Hij kon metaal bewerken, etsen maken en uitstekend tekenen. Op 14-jarige leeftijd nam hij het besluit zich vooral te concentreren op een carrière als schilder. Van den Eeckhout bleef ongehuwd maar woonde vanaf 1670 samen op de Herengracht met Maria van Schiperoort (de weduwe van zijn broer) en haar vijf kinderen. Van den Eeckhout stierf op 26 september 1674 en werd drie dagen later begraven in de Oudezijds Kapel.

Ruth en Boaz, 1655

Olieverf op doek. 75,2 × 82 cm. Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen.

Ruth en Boaz, 1655Ruth en Boaz, 1655

Historiestukken

De schilderijen van Gerbrand van den Eeckhout zijn vooral gebaseerd op verhalen uit de bijbel, de mythologie, de geschiedenis en de Romeinse oudheid. Hij produceerde veel variaties op dezelfde thema’s. Ruth en Boas bijvoorbeeld, heeft hij vier keer getekend. Van den Eeckhout schilderde in 1664 het Laatste Avondmaal. Op dit schilderij zien we Christus met zijn discipelen rond een tafel zitten in een vertrek verlicht met kaarsen.

Het Laatste Avondmaal, 1664

Olieverf op doek, h 100cm × b 142cm. © Rijksmuseum Amsterdam

Het Laatste Avondmaal, 1664Het Laatste Avondmaal, 1664

Eigen atelier

Vanaf 1640 werkte Van den Eeckhout zelfstandig in een eigen atelier in Amsterdam. Hij behield veel overeenkomsten met de stijl van Rembrandt, zoals het kleurgebruik en de type penseelstreken. Bovendien bleef Van den Eeckhout veel dezelfde onderwerpen kiezen als zijn leermeester: Bijbelse voorstellingen. Het is niet voor niets dat de twee schilders nog altijd vaak door elkaar worden gehaald.

Bronnen:
www.isgeschiedenis.nl

Christus en de Samaritaanse vrouw bij de bron, ca. 1642

Olieverf op papier. 12,7 × 11,4 cm. Mauritshuis, Den Haag

Christus en de Samaritaanse vrouw bij de bron, ca. 1642Christus en de Samaritaanse vrouw bij de bron, ca. 1642

Publicatiedatum: 02/04/2015

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.