Flower Art Museum: De Aarde lacht in bloemen

‘De aarde lacht in bloemen’ toont kunstwerken die laten zien hoe de aarde opleeft als de mens een stapje terug doet. Een grauwe muur buiten is omgetoverd in een kleurige ‘Wall of Flowers’. Wie ontworteld is, moet weer ‘aarden’. De tentoonstelling in het Flower Art Museum is nog tot en met 10 januari 2021 te zien.

Actueler kan een museum moeilijk zijn. In november mochten de deuren na gedwongen sluiting weer open en het Flower Art Museum in Aalsmeer exposeert meteen al werken die in de coronamaanden zijn ontstaan.

‘De aarde lacht in bloemen’ toont tot en met 10 januari 2021 kunstwerken die laten zien hoe de aarde opleeft als de mens een stapje terug doet. De kunstenaars Eelco Brand, Martin Groen, Katinka van Haren, Nikkie le Nobel en Mireille Schermer geven de natuur in hun creaties alle ruimte.

Werk van Nikkie le Nobel; foto Flower Art Museum.

Ontworteld

Mireille Schermer (geboren in Heemskerk) vond in haar verwilderde ateliertuin inspiratie voor haar kunstwerk Aarden. Wortels van bramen zweven in het luchtledige op zoek naar vaste grond. Je kijkt ernaar als een ontworteld mens, ontheemd, onthecht – het is hoogste tijd dat wij weer gaan aarden.

De Amerikaanse dichter Ralph Waldo Emerson (1802-1882) betoogde eeuwen geleden al dat wij de natuur meer zouden moeten waarderen. Het motto van de expositie ‘De aarde lacht in bloemen’ is ontleend aan een dichtregel van deze zoon van een predikant. Wij kunnen wel denken de aarde in onze macht te hebben en naar onze hand te kunnen zetten, maar daar lacht de aarde om.

De roodkleurige wortels van bramen, zoekend naar vaste grond. Te midden van andere kunstwerken; foto Flower Art Museum.

Waterkelder

Het Flower Art Museum is gevestigd in een vroegere reinwaterkelder aan de voet van de watertoren naast Westeinderplas. In dit museum is een zaal ingeruimd voor het ‘Tropisme Lab’. Hier exposeren kunstenaars werk dat ontstaan is op het snijvlak van natuur, wetenschap en techniek. Bijvoorbeeld in fotosynthese waarbij planten met ongewone technieken worden gefotografeerd. In deze donkere maanden staan bomen centraal.

Het Flower Art Museum bestaat pas sinds 2018 en richt zich op hedendaagse kunst, maar duikt ook in het verleden van het bloemendorp. De meer dan 170 affiches tellende collectie die ir. Csizik indertijd heeft opgebouwd, is door Bloemenbureau Holland aan het Flower Art Museum geschonken. Momenteel is een eerste selectie uit die collectie in het museum te zien.

Oude filmpjes geven een inkijkje in het leven in het vroegere Aalsmeer, waar vrijwel alles om bloemen en planten draaide.

Affiche uit 1932; collectie Flower Art Museum

Expositie

Ir. A.P. Csizik, een Hongaar, kwam ongeveer een eeuw geleden naar Aalsmeer. Hij heeft zich onmisbaar gemaakt in verschillende organisaties op het gebied van de sierteelt, maar maakte vooral naam als toparrangeur. Hij was de hoofdarrangeur van de eerste Bloemenvaktentoonstelling in Aalsmeer. Van 1962 tot het eind van de eeuw werden dergelijke exposities in het dorp druk bezocht, ook vanuit het buitenland.

Het is min of meer begonnen in 1818 met een expositie van planten en gewassen in Haarlem met inzendingen van kwekers, een hortulanus en een belastinginspecteur. Aalsmeer profileerde zich in 1874 als centrum van teelt en handel met een tentoonstelling van de grootste ‘en schoonste aardbeziën’ (aardbeien). Meer dan honderd aardbeirassen waren er te zien.

Kwekers in en rond Aalsmeer toonden hun zomerperkplanten, heesters en coniferen tijdens een in 1885 gehouden prijsvraag.  Het accent verschoof langzamerhand van het eenvoudigweg tonen van planten en gewassen naar een meer creatieve, kunstzinnige presentatie.

Affiche van de Aalsmeersche Bloemen Tentoonstelling in 1928; collectie Flower Art Museum

Grote kleine man

Ir. Csizik heeft in de loop der jaren een prachtige verzameling opgebouwd van affiches waarmee het publiek (in binnen- en buitenland) op dergelijke tentoonstellingen werd geattendeerd. De komende jaren zullen meer selecties uit deze collectie in het museum te zien zijn.

Hij was een bescheiden man, zegt Constantijn Hoffscholte die als adjunct-directeur de dagelijkse leiding van het museum heeft. ‘Csizik was klein van stuk maar groot van formaat. Er zou in Aalsmeer eigenlijk een straat, laan of weg naar deze Csizik genoemd moeten worden’, aldus Hoffscholte.

Wall of Flowers

Met een lengte van 64 meter is de ‘Wall of Flowers’ een blikvanger. Een grauwe muur aan het eind van het terrein van de vroegere waterkelder is omgetoverd tot een kleurig geheel. Een kunstwerk van meer dan 34 duizend afbeeldingen die zijn ontleend aan duizenden foto’s die zijn ingezonden door 273 mensen.

De muur met bloemen is dankzij enthousiaste reacties en gulle bijdragen meer liefst 64 meter breed. Het is een creatie van mediakunstenaars AlexP. Foto: Jan Maarten Pekelharing.

In de sombere coronatijd hebben mediakunstenaars AlexP (Alex Prooper en Simone van Dam) met de museumdirectie besloten perspectief te bieden door een feestelijke bloemenzee te creëren. Met dank aan 143 donateurs.

De enthousiaste reacties op het initiatief leidden ertoe dat het kunstwerk zowaar driemaal zo groot is geworden als wat men aanvankelijk voor ogen had.  De Aalsmeerse wethouder van cultuur zei bij de onthulling het mooi te vinden dat door corona toch iets prachtigs is ontstaan. In korte tijd is dit kleurige project gerealiseerd.

Aan de voet van de watertoren vind je het Flower Art Museum. In de vroegere grote waterkelder. Foto: Jan Maarten Pekelharing.

Het Flower Art Museum aan de Kudelstaartseweg 1 in Aalsmeer is, indien de pandemie niet te hard toeslaat, vier middagen per week geopend. Op het dak van het museum, de vroegere waterkelder, is een beeldentuin ingericht. Er liggen enkele mozaïeken. ‘Beelden hebben namelijk veel te lijden van het weer op deze plek pal in de wind die over de Westeinderplas aan komt waaien,’  vertelt een van de 25 vrijwillig(st)ers die dit museum draaiend houden.

Meer info:  https://www.flowerartmuseum.nl/

Auteur: Jan Maarten Pekelharing

Publicatiedatum: 24/11/2020