In 1836 werd een eerste concessie voor de bouw van een spoorverbinding verleend. Het ging om een tracé tussen Amsterdam en Haarlem. De lijn werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.) en was gereed in 1839. Ook de exploitatie was in handen van deze maatschappij. Na 1840 werd de lijn uitgebreid naar Den Haag en Rotterdam.
Tegeltableaus
Het huidige stationsgebouw dateert van 1906 en is ontworpen door de architect D.A.N. Margadant. Het gebouw behoort qua architectuur tot de belangrijkste stationsgebouwen in Nederland vanwege de gave staat waarin het zich thans nog bevindt. Op het station is een aantal tegeltableaus te vinden, onder andere in de grote stationshal en op de perrons. Verder zijn in het oog springend de enorme gietijzeren boogconstructies van de overkappingen, gemaakt door firma Begemann te Helmond, en het houtwerk van de wachtkamer en restauratiegebouwen op het middenperron.
Publicatiedatum: 07/07/2011
Vul deze informatie aan of geef een reactie.