Centraal Station te Haarlem

Tot aan de eerste decennia van de negentiende eeuw vond het vervoer in Nederland plaats via landwegen en water. Het verkeer over de weg ondervond echter grote hinder van de talloze rivieren en slecht onderhouden wegen. Het watertransport, onder andere met de trekschuit, was traag en ondervond hinder wegens ijsgang en ondiepten. De uitvinding van de spoorwegen en de stoomlocomotief zorgde daarom voor ongekende mogelijkheden. De eerste spoorlijn in Nederland werd in 1839 in gebruik genomen tussen Amsterdam en Haarlem. Het huidige station van Haarlem dateert uit 1906.

Centraal Station, Haarlem.

Centraal Station, Haarlem.Centraal Station, Haarlem.

In 1836 werd een eerste concessie voor de bouw van een spoorverbinding verleend. Het ging om een tracé tussen Amsterdam en Haarlem. De lijn werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.) en was gereed in 1839. Ook de exploitatie was in handen van deze maatschappij. Na 1840 werd de lijn uitgebreid naar Den Haag en Rotterdam.

Tegeltableaus

Het huidige stationsgebouw dateert van 1906 en is ontworpen door de architect D.A.N. Margadant. Het gebouw behoort qua architectuur tot de belangrijkste stationsgebouwen in Nederland vanwege de gave staat waarin het zich thans nog bevindt. Op het station is een aantal tegeltableaus te vinden, onder andere in de grote stationshal en op de perrons. Verder zijn in het oog springend de enorme gietijzeren boogconstructies van de overkappingen, gemaakt door firma Begemann te Helmond, en het houtwerk van de wachtkamer en restauratiegebouwen op het middenperron.

Dit is een routepunt van de wandelroute Industie en handel aan het Spaarne – HRW23.

Publicatiedatum: 07/07/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.