Boudewijn de Groot: Haarlems troubadour

Boudewijn de Groot is Nederlands bekendste troubadour. Hij heeft in de jaren zestig en zeventig grote hits heeft met liedjes als Welterusten Meneer De President en Het Land Van Maas En Waal. De zanger trekt zich terug in de jaren tachtig om carrière te maken als componist van filmmuziek, vertaler en acteur. Hij maakt eind jaren negentig een zeer succesvolle comeback. In 1999 krijgt Boudewijn de Groot een koninklijke onderscheiding voor zijn verdiensten voor het Nederlandse cultuurgoed.

Boudewijn de Groot wordt op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp te Batavia. Zijn moeder overlijdt daar in juni 1945. De Groot woont enkele jaren bij zijn tante in Haarlem voordat hij met zijn vader, broer en zus in 1952 verhuist naar Heemstede en komt te wonen in dezelfde straat als Lennaert Nijgh. De twee raken pas bevriend als ze elkaar tegenkomen op het Haarlemse Coornhert Lyceum. Boudewijn zingt dan al chansons in de sfeer van Jaap Fischer en Jacques Brel.

Boudewijn de Groot

Gesigneerde promotiefoto uit de jaren ’60.

Vruchtbare samenwerking

De twee volgen een opleiding aan de Filmacademie in Amsterdam en schrijven samen nieuwe liedjes. Boudewijn de Groot staat meerdere keren op het podium van De Waag in Haarlem waar Cobi Schreijer aanstormend folktalent uit binnen- en buitenland programmeert. De eerste vruchten van de samenwerking van De Groot en Nijgh zijn te horen op het debuutalbum uit 1966 waar onder meer de maatschappijkritische single Welterusten Meneer De President op is terug te vinden.

De single Het Land Van Maas En Waal wordt de carnavalshit van 1967 en het album Voor De Overlevenden wordt bekroond met een Edison. Op het derde album Picknick klinkt nadrukkelijk de invloed van flower power, surrealisme en het Beatles-album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band door. Het duet Prikkebeen met Elly Nieman behaalt in 1968 de Top 10. Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh schrijven dat jaar ook Pastorale, het lied waar Liesbeth List en Ramses Shaffy een grote hit mee scoren.

Boudewijn de Groot tijdens de show “hoe sterk is de eenzame fietser” van de VARA in 1973. Foto: Harry Pot, via Wikimedia.

Een ander carrièrepad

De zanger gaat in een commune wonen op een boerderij in Dwingeloo. Hij produceert in 1970 platen van de Haarlemse blueszanger Oscar Benton, de Beverwijkse band Kraayeveld en popzanger Rob de Nijs. De Groot en Nijgh werken weer samen op het album Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser (1973). De single Jimmy is een grote hit en het album bereikt de eerste plaats. Boudewijn de Groot wordt onderscheiden met een Edison en een Gouden Harp. De twee songschrijvers zijn ook verantwoordelijk voor de liedjes op het album In De Uren Van De Middag en de grote hit Malle Babbe van Rob de Nijs.

De Groot verblijft midden jaren zeventig langere tijd in Californië om inspiratie op te doen. Hans de Booij scoort in 1984 een grote hit met Annabel, een compositie van Boudewijn de Groot en Herman Pieter de Boer. Na het verschijnen van het album Maalstroom (1984) en de daaropvolgende tournee besluit Boudewijn te stoppen als soloartiest. Hij wordt onder meer de vaste vertaler van het werk van Stephen King in het Nederlands en componeert filmmuziek. Voor zijn rollen in de musical Tsjechov (1991) en het toneelstuk Het Dagboek Van Anne Frank (1995) krijgt hij uitstekende recensies.

Boudewijn de Groot in 2007. Foto: Filip Naudts, via Wikimedia.

Eeuwige jeugd

In 1997 neemt, dankzij een televisiespecial over de elpee Voor De Overlevenden, de belangstelling voor het repertoire van De Groot weer toe. In de special is ook een registratie te zien van het optreden in Paradiso op 3 december 1996, waarbij de zanger terzijde wordt gestaan door het Metropole Orkest. Hij gaat weer op tournee en wordt daarbij onder meer begeleid door gitarist Jan Hendriks en pianist Ernst Jansz van de band Doe Maar. Het door Ernst Jansz geproduceerde album Eiland In De Verte (2004) bevat de allerlaatste teksten die Lennaert Nijgh vlak voor zijn overlijden heeft geschreven.

De jubileumtournee Eeuwige Jeugd is een groot succes. Een registratie wordt in april 2005 uitgebracht op dvd. Een van de meest geliefde nummers is een nieuwe versie van het lied Avond. De vele fans van Boudewijn de Groot zorgen ervoor dat het nummer in december 2005 de bovenste plaats haalt van de Top 2000.

In februari 2009 wordt in de Haarlemse Stadsschouwburg een portret van Boudewijn de Groot onthuld dat is geschilderd door René Tweehuysen ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de zanger. Eind oktober 2012 begint de uitgebreide afscheidstournee Vaarwel, Misschien Tot Ziens… die eindigt op 14 mei 2014, de dag dat de zanger precies 50 jaar professioneel actief als zanger en liedjesschrijver.

Bron: Muziekencyclopedie

Publicatiedatum: 17/06/2011