Amsterdam gaat ondergronds

"Hoed je voor als links vermomde rechtsen. Mijd ze als pest, want ze zijn nog erger als de rest". Tot in de jaren ’80 stond deze leus op een muur in de St. Antoniebreestraat te Amsterdam. Een tekst die herinnert aan een paar jaar eerder, toen het linkse stadsbestuur besloot een deel van de buurt te slopen ten behoeve van een nieuwe metrolijn.

Lees volgende verhaal

Metrobouw

MetrobouwMetrobouw

Nieuwmarktrellen

Het plan ‘Stadsspoor’ werd in 1968 goedgekeurd door de gemeente Amsterdam: een ondergronds metrostelsel zou alle wijken van de stad met elkaar verbinden. Nog hetzelfde jaar werd begonnen met de bouw van de Oostlijn. Voor de 3,5 kilometer lange metrotunnel moest een deel van de Nieuwmarktbuurt gesloopt worden. Dit leidde tot heftige protesten in 1975, de Nieuwmarktrellen. Er had zelfs bijna een bomaanslag plaatsgevonden. Niettemin ging de bouw van de metrolijn door. De gemeente besloot wel om na de voltooiing van de Oostlijn geen nieuwe metrolijnen meer te bouwen. Na deze gebeurtenissen bleef het woord ‘metro’ lange tijd taboe in Amsterdam.

Nieuwmarktrellen 1975

Onderzoekscommissie en raadsenquête

Waar de kritiek in de jaren zeventig vooral van buitenaf leek te komen en gericht was op de partijen in het toenmalige stadsbestuur (PvdA,CPN,PPR en PSP), is er in het geval van de Noord/Zuidlijn ook veel gehakketak binnen het bestuur zelf. Er werden onderzoekscommissies ingesteld, een raadsenquête gehouden en de verantwoordelijke wethouder Geert Dales werd beschuldigd van onvolledig informeren om de plannen erdoorheen te drukken. In 2009 nam een nieuwe politieke partij deel aan de raadsverkiezingen, ‘Red Amsterdam’, met als belangrijkste doel het stoppen van de bouw van de Noord/Zuidlijn.  De partij behaalde één zetel. Het advies van de in 2009 ingestelde commissie luidde echter toch doorgaan.

Kosten Noord/Zuidlijn

Alle discussie en kritiek van binnen- en buitenaf ten spijt, de Noord/Zuidlijn zal er dus net als de Oostlijn komen. Koste wat het kost. En die kosten blijken hoog. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. De opleverdatum is inmiddels verschoven naar op zijn vroegst 2017 en de kosten worden geschat op ruim 3,1 miljard euro.

Auteur: Aby Grupstra

Dit verhaal is onderdeel van de IJdijkenroute. Amsterdam en haar achterland danken hun bestaan aan de dijken die grotendeels zijn aangelegd rond de dertiende eeuw. Ze bescherm(d)en het land tegen het water. Vandaag de dag zijn veel van deze dijken nog terug te vinden in het landschap. In de stad zijn het levendige stadsstraten geworden, vol bijzondere plekken en verhalen. Volg de route met Oneindig Noord-Holland en ontdek de verborgen verhalen van de IJdijken!

Written by:

Other posts by

Oneindig Noord-Holland maakt verborgen verhalen zichtbaar samen met:

Bekijk het gehele partneroverzicht