Nieuwmarktrellen
Het plan ‘Stadsspoor’ werd in 1968 goedgekeurd door de gemeente Amsterdam: een ondergronds metrostelsel zou alle wijken van de stad met elkaar verbinden. Nog hetzelfde jaar werd begonnen met de bouw van de Oostlijn. Voor de 3,5 kilometer lange metrotunnel moest een deel van de Nieuwmarktbuurt gesloopt worden. Dit leidde tot heftige protesten in 1975, de Nieuwmarktrellen. Er had zelfs bijna een bomaanslag plaatsgevonden. Niettemin ging de bouw van de metrolijn door. De gemeente besloot wel om na de voltooiing van de Oostlijn geen nieuwe metrolijnen meer te bouwen. Na deze gebeurtenissen bleef het woord ‘metro’ lange tijd taboe in Amsterdam.
Onderzoekscommissie en raadsenquête
Waar de kritiek in de jaren zeventig vooral van buitenaf leek te komen en gericht was op de partijen in het toenmalige stadsbestuur (PvdA,CPN,PPR en PSP), is er in het geval van de Noord/Zuidlijn ook veel gehakketak binnen het bestuur zelf. Er werden onderzoekscommissies ingesteld, een raadsenquête gehouden en de verantwoordelijke wethouder Geert Dales werd beschuldigd van onvolledig informeren om de plannen erdoorheen te drukken. In 2009 nam een nieuwe politieke partij deel aan de raadsverkiezingen, ‘Red Amsterdam’, met als belangrijkste doel het stoppen van de bouw van de Noord/Zuidlijn. De partij behaalde één zetel. Het advies van de in 2009 ingestelde commissie luidde echter toch doorgaan.
Kosten Noord/Zuidlijn
Alle discussie en kritiek van binnen- en buitenaf ten spijt, de Noord/Zuidlijn zal er dus net als de Oostlijn komen. Koste wat het kost. En die kosten blijken hoog. Volgens de oorspronkelijke plannen zou de Noord/Zuidlijn in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. De opleverdatum werd daarna verschoven naar op zijn vroegst 2017 en de kosten worden geschat op ruim 3,1 miljard euro. Nu gaat de metrolijn open op 22 juli 2018, hoewel de GVB-directeur heeft aangegeven dat de lijn nog niet helemaal goed zal werken…
Auteur: Aby Grupstra
Publicatiedatum: 06/04/2011
Vul deze informatie aan of geef een reactie.