Ad Visser: meer dan Mr. Toppop

Ad Visser uit Amsterdam is vooral bekend als presentator van het muziekprogramma AVRO's Toppop. Hij ontwikkelt zich daarnaast tot singer-songwriter en eigenzinnig en veelzijdig 'Multi-Media Performer' waarbij zijn interesse uitgaat naar muziek in combinatie met moderne technologie en bewustzijnsverruiming.

Toppop

Ad Visser (Amsterdam, 28 april 1947) brengt in 1967 zijn eerste single uit met de avant-garde popformatie ‘Adjéèf The Poet, His Girl(s), His Friend(s) & The Rest Of The World(s)’. Hij is daarnaast popdichter en draait als samensteller en presentator van het radioprogramma Superclean Dreammachine op Radio 3 synthesizerpop, symfonische rock en andere progressieve popmuziek. De AVRO begint op 22 september 1970 vanuit de studio in Hilversum met het uitzenden van Toppop, het popprogramma waarvan Ad Visser vijftien jaar presentator zal blijven. Toppop is jarenlang het populairste muziekprogramma op de televisie. In 1980 wint Visser Het Zilveren Oog voor zijn tv-presentatie.

Visser

Ad Visser.

Componist, schrijver en producer

Naast zijn werk als presentator op radio en televisie schrijft Ad Visser over muziek en film in vaste columns in dag- en weekbladen. Hij is ook actief als componist, tekstschrijver en producer. Zijn project Sobriëtas (1982) bestaat uit de gelijknamige, door hemzelf geschreven roman plus een bijbehorend album met synthesizermuziek als de soundtrack bij het boek. Het album wordt in achttien landen uitgebracht. In Italië voert hij de soundtrack uit voor tienduizenden bezoekers in het beroemde Romeinse operatheater Arena van Verona. Het concert wordt live uitgezonden op de Italiaanse televisie. De van het album Sobriëtas afkomstige single Giddyap A Gogo, met zang van Daniël Sahuleka, wordt in 1983 een hit en dus treedt Ad Visser op als muzikant in zijn eigen tv-programma Toppop.

Ad Visser

Ad Visser bij het populaire programma Toppop.

Hi-Tec Heroes

Na zijn afscheid van Toppop in 1985 heeft Visser nog meer tijd voor zijn activiteiten als Multi-Media Performer, zoals hij zichzelf omschrijft. Hij is daarbij vooral geïnteresseerd in de combinatie van muziek en moderne technologie. Het project Hi-Tec Heroes (1987) bestaat uit een album en een theaterprogramma waarmee hij optredens verzorgt in binnen- en buitenland. Op de single No News From The Western Frontier neemt Gary Brooker van de Britse band Procol Harum de zang voor zijn rekening. Visser maakt met behulp van computers muziek op ongebruikelijke instrumenten zoals een BMW 580 en de uit auto-onderdelen vervaardigde Xedofone. In 1994 introduceert hij in de Jaarbeurs te Utrecht Ad Visser’s Brainsessions met muziek die rechtstreeks de hersenactiviteit beïnvloedt en de bewustzijnsstaat van de luisteraar verandert. Op het Prins Clausplein bij Den Haag geeft hij een muziekperformance met een ballet van bulldozers.

Optreden van Earth & Fire in Toppop in 1971.

Contrambas

Ad Visser speelt in 1997 op de Dam in Amsterdam de performance De Contrambas, waarbij hij van een tram een muziekinstrument heeft gemaakt. Op Schiphol voert hij een jaar later 747 Airbuzz uit, met een vliegtuig als muziekinstrument en medewerking van een operakoor en een sopraan. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de AVRO presenteert Visser in 1998 nog eenmaal een speciale editie van Toppop. Ad Visser’s Kamasutra Experience (1999) is een cd met muziek en een methode die het seksleven van de luisteraar kan verdiepen. De zestien cd’s tellende box The Inner Journey (2002) vormt een introductie tot Oosterse filosofie en westerse spiritualiteit.

Ad Visser bij ‘De wereld daait door’ in 2011.

Singer-songwriter

Vanaf 2003 treedt Ad Visser op als singer-songwriter. In maatschappijkritische nummers zingt hij over uiteenlopende onderwerpen als Srebrenica, de Gazastrook en de Gooise Matras. De Parade Van De Hemelse Tragedie is een lied met 1050 coupletten en een tijdsduur van 8 uur en 42 minuten. Visser voert het stuk uit op de Parade als The Mobile Performance waarmee hij op verschillende plekken en momenten op het festival opduikt. Het lied wordt op 15 januari 2006 uitgevoerd in de Kleine Komedie te Amsterdam met medewerking van meer dan 25 zangers, dichters, komieken en muzikanten, waaronder vocalisten Wende Snijders, Frédérique Spigt en cabaretiers Jan Jaap van der Wal, André Manuel en Najib Amhali. Ad Visser is in de theaters te bewonderen met de soloprogramma’s F#CK THE 70’s In Nieuwe “Feelgood Version” (2011), De Tirade Van De Dolle Hond! (2012) en De Lulverhalen (2013).

Bron: Muziekencyclopedie.nl

Publicatiedatum: 24/10/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.