Dankzij de straatlantaarns van Jan van der Heyden (1637-1712) werd Amsterdam in de late zeventiende eeuw de lichtstad van Europa. De gemeente Amsterdam kocht onlangs tekeningen, manuscripten, publicaties en objecten van hem aan.
Het Westfries Museum heeft recent een 17e eeuwse gouache van de Hoornse pasteibakker en schilder Johannes Bronckhorst (Leiden, 1648 – Hoorn, 1727) kunnen aankopen op een veiling bij Sotheby’s in New York. De kleurrijke prent laat vogels en insecten zien die zo gedetailleerd zijn geschilderd dat men vermoedt dat Bronckhorst hiervoor een loep heeft gebruikt. Deze aankoop is belangrijk voor het museum omdat het nog geen werk van deze schilder bezat. Bovendien wordt het nu mogelijk om de relatie met zijn leerling Herman Henstenburgh te tonen, van wie eveneens recent twee prenten verworven zijn. In het vroege voorjaar zal het werk van beide schilders te zien zijn in de zaal met nieuwe aanwinsten.
De expositie Dinomakers, die momenteel in het Teylers Museum in Haarlem is te zien, opent met twee imposante aquarellen van prehistorische dieren, die het museum met steun van de BankGiro Loterij en het vriendenfonds van het museum heeft kunnen aankopen. De aquarellen van 2 bij 1.40 meter dateren uit 1856 en behoren tot de vroegste artistieke verbeeldingen van prehistorisch leven.
Rond de uitgave van het boek ‘Gebouwd in de Rijp 2’ heeft Museum In ’t Houten Huis een tentoonstelling gemaakt, die op dit fenomeen inhaakt. Dit onder de titel ‘Is De Rijp gered?’ een knipoog naar de actiegroep Redt De Rijp uit de jaren ’60 en ’70. Van verpauperd dorp tot museumdorp, is De Rijp gered?
Erfgoedherbestemmer BOEi bestaat dit jaar maar liefst 25 jaar. Al een kwart eeuw houden de experts van BOEi zich bezig met het restaureren en herbestemmen van oude fabrieken, boerderijen, kerken en gevangenissen. Het lustrumjaar wordt met diverse publicaties en activiteiten gevierd.
Vanaf zaterdag 15 februari 2020 is de expositie ‘Willem Eerland met schepen in IJmuiden’ te zien in het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Voor liefhebbers van maritieme schilderkunst een absolute aanrader. Het is een bijzondere expositie omdat het dertig jaar geleden is dat Willem Eerland zijn eerste solo-expositie had in het Visserijmuseum van Katwijk aan Zee.
In het Huis van Hilde is vrijdag 18 januari een tentoonstelling geopend over de grote rol van molens bij de totstandkoming van de Beemster. In de tentoonstelling ‘Beemstermolen. Toptechniek van wereldformaat’ leert de bezoeker meer over de molens én de molenaars die in 5 jaar dit wereldberoemde geometrische landschap hebben drooggelegd.
Noord-Holland heeft gekozen: de selectie van de 25 meest aansprekende oorlogsfoto’s uit onze provincie is bekend. Zij zullen de komende maanden meedingen naar de landelijke tentoonstelling ‘De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s’.
Visserijschepen werden tussen 1911 en 1975/1978 opgenomen in het Centraal Visserijregister. Dat register is een soort burgerlijke stand van visserijschepen. Dat leverde zo’n 40.000 kaarten op, die vorig jaar zijn gescand.
Tom Heerschop (Bussum, 1972) is de zevende Stadstekenaar van Amsterdam. Zoals de Stadsdichter de beleving van de stad in woorden vat, verbeeldt de Stadstekenaar op geheel eigen wijze zijn observaties van Amsterdammers en gebeurtenissen in de stad in tekeningen.
Twee weken voor de Brexit haalt Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam twee zeldzame wandtapijten naar ontwerp van Willem van de Velde de Oude (1611-1693) vanuit Engeland naar Nederland. Het is de grootste aankoop uit de geschiedenis van het museum. De transactie van het belangrijke Nederlands-Engels erfgoed vindt plaats tegen het decor van een hectisch Brexit-jaar. De kunstwerken arriveren op 21 januari in het museum en zijn vanaf 2 oktober 2020 zichtbaar voor het publiek.
Stichting Musea en Herinneringscentra ’40-’45 (SMH) heeft binnen veertien musea en herinneringscentra onderzoek verricht naar vrijwilligerswerk. De helft van de musea blijkt uit financiële noodzaak met vrijwilligers te werken. De vrijwilligers vervullen vaak belangrijke taken binnen de organisaties.
Het is 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd van de Duitse bezetters. De afgelopen maanden werd er in het kader van 75 jaar vrijheid een oproep gedaan voor de meest aansprekende oorlogsfoto. Elke provincie heeft een selectie van 50 foto’s, waarna er nationaal gestemd kan worden op afbeeldingen voor in de canon ‘De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s’.
Op Oudejaarsavond raakte de historische korenmolen Ceres uit 1848 in Bovenkarspel zwaar beschadigd door een ernstige brand. De brand is vermoedelijk het gevolg van vuurwerk. De schade aan de molen is enorm. Vereniging De Hollandsche Molen is met stichting De Westfriese Molens een grootschalige crowdfundactie begonnen om de historische en monumentale korenmolen Ceres te herstellen.
Het Rijksmuseum heeft een zeldzaam werk van Rembrandt-leerling Willem Drost in bruikleen gekregen. Cimon en Pero, geschilderd ca. 1655, is eigendom van de Broere Charitable Foundation en is het tiende kunstwerk uit deze verzameling dat het Rijksmuseum langdurig aan de collectie mag toevoegen. Het is het grootst bekende doek van de jong gestorven Willem Drost van wie het Rijksmuseum tot nu toe geen schilderij had. Het is nu te zien in de Eregalerij.
In de Gouden Eeuw-zaal van het Stedelijk Museum Alkmaar pronkt vanaf heden het vroegste schuttersstuk van Caesar van Everdingen. Na een intensieve restauratie vorig jaar is het werk helemaal klaar om getoond te worden en heeft een ereplek gekregen in de Gouden Eeuw van Alkmaar.
De subsidieregeling Erfgoedvrijwilligers 2019-2020 van het Fonds voor Cultuurparticipatie is geopend. Met deze regeling geeft het Fonds vrijwilligers die zich met erfgoed bezighouden en kleine erfgoedorganisaties de kans zichzelf te verstevigen.