Vanaf 1913 stelde de Gooische Stoomtram zes nieuwe locomotieven in dienst, waarvan locomotief 18 de laatste was. Ze werd geleverd door de Duitse firma Henschel in 1921. De locomotieven waren van het zogenaamde ‘vierkante type’, dat kenmerkend was voor veel stoomtrams in Nederland. De Gooische Stoomtram kreeg vanwege de vele ongelukken met de locomotieven al snel de bijnaam ‘de Gooische Moordenaar’.
Al snel gingen in ’t Gooi moderne motortrams rijden. Locomotief 18 was niet meer nodig en werd in 1937 verkocht aan de suikerfabriek in Roosendaal, waar ze tot in de jaren zestig met wagens rangeerde op het fabrieksterrein.
Reeds in 1965 werd locomotief 18 bewaard voor museale doeleinden en korte tijd later, in 1968, in gebruik genomen bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Later volgde een omvangrijke restauratie en sinds 1990 is de locomotief weer in oude glorie hersteld.
De naam “Leeghwater” kreeg de locomotief omdat het Delftse studentengezelschap met die naam een belangrijke bijdrage leverde aan het herstel in dienstvaardige toestand ten behoeve van afscheidsritten over het WSM-net in 1967. Aan de locomotief is vanwege haar cultuurhistorische waarde de hoogste A-status toegekend binnen de Collectie Nederland.
Wil je meer weten over stoomtramlocomotief 18 en de viering van het jubileum? Kijk dan op de website van de Museumstoomtram.
Bron: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik
Publicatiedatum: 02/03/2021
Vul deze informatie aan of geef een reactie.