Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Tol betalen bij De Voetangel

In het water van de Bullewijk tegenover de brug over de Waver en De Voetangel zijn restanten te zien van een eiland dat is aangelegd voor het heffen van tol. Het vroegere eiland is nog te herkennen aan pollen riet. Dit is een uniek overblijfsel van tolheffing te water.

Het geld diende voor het onderhoud van de weg tussen Ouderkerk en Breukelen. Dat was een onderdeel in de verkeersroute Amsterdam-Utrecht. Bij het restaurant De Voetangel vormen drie oude veenriviertjes een driesprong: Bullewijk, Holendrecht en Waver. Tegenover De Voetangel ligt een klapbrug over de Waver; naar het oosten stroomt de Holendrecht richting Abcoude en naar het westen de Bullewijk richting Ouderkerk aan de Amstel.

Over de Bullewijk en de Holendrecht ging het verkeer te water van Amsterdam naar Utrecht en vice versa. De Voetangel werd in 1627 gebouwd als herberg en tolhuis. Sindsdien is hier tol geheven voor het onderhoud van wagenweg en vaarweg van Ouderkerk naar Breukelen. Het water bij De Voetangel is, daar waar de Bullewijk overgaat in de Holendrecht, over een gedeelte nog altijd erg ondiep. Deze ondiepten zijn zomer en winter aan het daar groeiende riet te herkennen. Al op een kaart uit 1636 van Cornelis Danckertsz is een eiland op deze plek getekend.

Brug bij De Voetangel.

In het vlakke polderland is de klapbrug bij de Voetangel een herkenningspunt, Rechts van de brug, waar drie veenriviertjes samenstromen, staat restaurant De Voetangel. Hier werd tol geheven. Beeld: Piet de Boer.

Kettingen

Om te voorkomen dat personen, wagens en vaartuigen zonder te betalen zouden passeren, kwam er bij de brug een tolhek. De noordelijke doorvaart in de Bullewijk/Holendrecht werd afgesloten en later in de zeventiende eeuw werd ’s nachts ook de zuidelijk doorvaart met kettingen afgesloten. Deze ondiepten, restanten van het eiland, waren dus een noodzakelijk onderdeel van de tolbarrière in het water.

De tolheffing werd in 1916 beëindigd. De ondiepten verloren toen hun functie maar houden de herinnering levend aan de belangrijke geschiedenis van driehonderd jaar passagiers- en goederenvervoer over het water van Amsterdam, via Ouderkerk naar Utrecht vice versa.

Publicatiedatum: 04/04/2012

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.