Het geld diende voor het onderhoud van de weg tussen Ouderkerk en Breukelen. Dat was een onderdeel in de verkeersroute Amsterdam-Utrecht. Bij het restaurant De Voetangel vormen drie oude veenriviertjes een driesprong: Bullewijk, Holendrecht en Waver. Tegenover De Voetangel ligt een klapbrug over de Waver; naar het oosten stroomt de Holendrecht richting Abcoude en naar het westen de Bullewijk richting Ouderkerk aan de Amstel.
Over de Bullewijk en de Holendrecht ging het verkeer te water van Amsterdam naar Utrecht en vice versa. De Voetangel werd in 1627 gebouwd als herberg en tolhuis. Sindsdien is hier tol geheven voor het onderhoud van wagenweg en vaarweg van Ouderkerk naar Breukelen. Het water bij De Voetangel is, daar waar de Bullewijk overgaat in de Holendrecht, over een gedeelte nog altijd erg ondiep. Deze ondiepten zijn zomer en winter aan het daar groeiende riet te herkennen. Al op een kaart uit 1636 van Cornelis Danckertsz is een eiland op deze plek getekend.
Kettingen
Om te voorkomen dat personen, wagens en vaartuigen zonder te betalen zouden passeren, kwam er bij de brug een tolhek. De noordelijke doorvaart in de Bullewijk/Holendrecht werd afgesloten en later in de zeventiende eeuw werd ’s nachts ook de zuidelijk doorvaart met kettingen afgesloten. Deze ondiepten, restanten van het eiland, waren dus een noodzakelijk onderdeel van de tolbarrière in het water.
De tolheffing werd in 1916 beëindigd. De ondiepten verloren toen hun functie maar houden de herinnering levend aan de belangrijke geschiedenis van driehonderd jaar passagiers- en goederenvervoer over het water van Amsterdam, via Ouderkerk naar Utrecht vice versa.
Publicatiedatum: 04/04/2012
Vul deze informatie aan of geef een reactie.