Raadhuis Uithoorn moest wijken voor brug

De aanleg van de provinciale weg tussen Hilversum en Haarlem rond 1938 veranderde het aanzien van Uithoorn aanzienlijk: het centrum rond de Schans werd losgeknipt van Dorpsstraat en Marktplein. Huizen en het nog jonge raadhuis annex postkantoor moesten wijken voor weg en brugopgang.

Lees volgende verhaal

De ‘nieuwe weg’ niet bij de spoorbrug

Het kon ook niet anders, want het toenemende auto- en busverkeer raakte klem op de smalle houten klapbrug en verderop in de haakse bocht van de Schans. Op 2 september 1939 werd de Prinses Irenebrug ingebruikgenomen, zonder feestelijk vertoon omdat begin september de oorlog was uitgebroken. Tijdens de oorlog heette de brug Admiralenbrug, omdat de bezetter namen van leden van ons vorstenhuis verbood. De woning van de brugwachter is in de jaren negentig gesloopt. De palen waarop het stond zijn nog te zien als men over het voetpad onder de brug door loopt.
Het raadhuis annex postkantoor (1914-1937) dat voor de aanleg van de Irenebrug moest wijken (het nieuwe raadhuis verrees aan het Marktplein) was het eerste echte dat Uithoorn gekend had. De andere optie om brug en weg ter hoogte van de spoorbrug over de Amstel te situeren had voor- en tegenstanders. De kwestie verdeelde het dorp tot op het bot. Voor de aanleg van de Irenebrug moest het binnenhaventje De Kil dichtgegooid worden.


1943 – Prinses Irenebrug is hernoemd in Admiralenbrug. Rechts woning brugwachter (coll. SOUDK)

Dit is een routepunt van de Wandelroute Oud Uithoorn.

Written by:

Other posts by

Oneindig Noord-Holland maakt verborgen verhalen zichtbaar samen met:

Bekijk het gehele partneroverzicht