De ‘nieuwe weg’ niet bij de spoorbrug
Het kon ook niet anders, want het toenemende auto- en busverkeer raakte klem op de smalle houten klapbrug en verderop in de haakse bocht van de Schans. Op 2 september 1939 werd de Prinses Irenebrug in gebruik genomen, zonder feestelijk vertoon omdat begin september de oorlog was uitgebroken. Tijdens de oorlog heette de brug Admiralenbrug, omdat de bezetter namen van leden van ons vorstenhuis verbood. De woning van de brugwachter is in de jaren negentig gesloopt. De palen waarop het stond zijn nog te zien als men over het voetpad onder de brug door loopt.
Het raadhuis annex postkantoor (1914-1937) dat voor de aanleg van de Irenebrug moest wijken (het nieuwe raadhuis verrees aan het Marktplein) was het eerste echte dat Uithoorn gekend had. De andere optie om brug en weg ter hoogte van de spoorbrug over de Amstel te situeren had voor- en tegenstanders. De kwestie verdeelde het dorp tot op het bot. Voor de aanleg van de Irenebrug moest het binnenhaventje De Kil dichtgegooid worden.
Bron: Stichting Oud Uithoorn / De Kwakel
Publicatiedatum: 06/08/2013
Vul deze informatie aan of geef een reactie.