In 1289 kreeg Medemblik stadsrechten van graaf Floris V. Tijdens de opmars van de Gouden Eeuw kreeg de groeiende stad dankzij de strategische positie meerdere havens. Een van die havens was de Oosterhaven, die omstreeks 1589-1599 uitgegraven werd.
De Oosterhaven is een van de belangrijkste stadsgezichten van Medemblik. Vanuit de haven is er uitzicht op beeldbepalende oude Hollandse architectuur. Een aantal monumentale panden met rijkversierde trapgevels verraden dat hier in de Gouden Eeuw rijke kooplui leefden. Het pand op Oosterhaven 44 uit 1656 deed zelfs dienst als pakhuis voor de West Indische Compagnie. Aan het einde van de kade opent zich de wijdsheid van het IJsselmeer.
Toen het Noord-Hollandsch Kanaal in 1824 werd afgerond, verloor Medemblik haar belang als havenstad. De stad verloor de rijkdom en glans die deze in de Gouden Eeuw had verworven en de haven slibde dicht. In 1989 werd de Oosterhaven weer uitgegraven. Zo werd de economische spil van Medemblik nieuw leven ingeblazen en ontstonden er nieuwe banen aan het water. De Oosterhaven is een jachthaven en watersportcentrum. Aan schepen is er dus geen gebrek. Mocht je willen aanmeren, dan heb je via deze haven direct toegang tot de oude binnenstad.
Publicatiedatum: 20/06/2019
Vul deze informatie aan of geef een reactie.
2 reactiesMijn voorouders waren allemaal Marine mensen .Mijn over groot vaders hebben veel gevaren naar Indie en vochten in de Javazee. Ze gingen met vervroegd Pensioen maar hadden dubbel Pensioen Indishe jaren noemde ze dat.Na dat hij was overleden had mijn oma dus ook dubbel Pensioen was een rijke vrouw niet veel van gemerkt hoorHa .Een van die grootvaders was Schout bij Nacht. ik zelf heb een mooi boek over het geslacht van Oudenaarde. met veel geschiedenis over de MARINE.
Volgens mij is de Pekelharinghaven in 1989 weer uitgegraven en is de Oosterhaven altijd haven gebleven.