De Oosterhaven: spil van Medemblik

De welvaart van Medemblik is door de eeuwen heen altijd gekoppeld geweest aan het water, handel en de zeevaart. De Oosterhaven werd niet alleen de economische spil van Medemblik, maar ook een onmisbaar stadsgezicht.

In 1289 kreeg Medemblik stadsrechten van graaf Floris V. Tijdens de opmars van de Gouden Eeuw kreeg de groeiende stad dankzij de strategische positie meerdere havens. Een van die havens was de Oosterhaven, die omstreeks 1589-1599 uitgegraven werd.

De Oosterhaven is een van de belangrijkste stadsgezichten van Medemblik. Vanuit de haven is er uitzicht op beeldbepalende oude Hollandse architectuur. Een aantal monumentale panden met rijkversierde trapgevels verraden dat hier in de Gouden Eeuw rijke kooplui leefden. Het pand op Oosterhaven 44 uit 1656 deed zelfs dienst als pakhuis voor de West Indische Compagnie. Aan het einde van de kade opent zich de wijdsheid van het IJsselmeer.

Jan Bulthuis, Oosterhaven te Medemblik, met op de voorgrond enkele vrachtschuitjes, 18e eeuw. Collectie Provinciale Atlas, Noord-Hollands Archief.

Toen het Noord-Hollandsch Kanaal in 1824 werd afgerond, verloor Medemblik haar belang als havenstad. De stad verloor de rijkdom en glans die deze in de Gouden Eeuw had verworven en de haven slibde dicht. In 1989 werd de Oosterhaven weer uitgegraven. Zo werd de economische spil van Medemblik nieuw leven ingeblazen en ontstonden er nieuwe banen aan het water. De Oosterhaven is een jachthaven en watersportcentrum. Aan schepen is er dus geen gebrek. Mocht je willen aanmeren, dan heb je via deze haven direct toegang tot de oude binnenstad.

Dit verhaal is onderdeel van het thema Goudkust: verhalen over sporen van de Gouden Eeuw aan de West-Friese kust. Bekijk hier alle verhalen binnen dit thema.

Publicatiedatum: 20/06/2019