Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

De mooiste wachtkamer van Amsterdam Centraal

Zodra je op het eerste perron stapt van Amsterdam Centraal, valt het oog op een groot gouden hek. Waar zou het voor zijn? En welk verhaal zou erachter schuilgaan?

Binnenstad afgesloten van het IJ

Voordat het Centraal Station werd gebouwd, had Amsterdam twee spoorwegverbindingen met elk een eigen station. In 1869 gaf de regering in Den Haag de opdracht een centraal station te bouwen op een kunstmatig eiland in het IJ. Het station werd hiermee buitendijks aangelegd. In Amsterdam was er veel discussie over, omdat de binnenstad dan niet meer in verbinding zou staan met het open water van het IJ. Toch kreeg de regering haar zin. In 1875 ontwierpen de architecten P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt het gebouw. Het station werd gebouwd tussen 1881 en 1889, duidelijk in de stijl van Cuypers’ andere ontwerpen zoals het Rijksmuseum: een rijke neorenaissancestijl. De gevel van het Centraal Station is versierd met beelden die betrekking hebben op zeevaart. Op deze manier werd het verleden van de stad Amsterdam eer bewezen. Maar het mooiste stukje van het station was niet zichtbaar aan de voorkant.

De Koninklijke Wachtkamer

Het grote gouden hek blijkt het hek van de Koninklijke Wachtkamer te zijn. Het Koningspaviljoen werd gebouwd aan de oostzijde van het station, speciaal voor de leden van het koningshuis. Het interieur werd door George Sturm versierd met scènes die het koninklijk huis en het koninklijk gezag uitbeelden. Het koningshuis had zo een mooie en luxueuze privéwachtruimte. Koning Willem III kon er zijn koets stallen op de speciaal daarvoor ingebouwde parkeerplaats. Tegenwoordig kan daar de auto van koning Willem Alexander geparkeerd worden. De Koninklijke Wachtkamer is tot op heden alleen op bijzondere dagen toegankelijk voor gewone stervelingen.

Verbouwing Centraal Station

Door de jaren heen is er veel aan het station verbouwd of bijgebouwd. Sinds 1997 wordt er gewerkt aan een grote renovatie van Amsterdam Centraal. De voorzijde wordt grondig aangepakt en er komt een nieuwe metrolijn tot stand, de Noord/Zuidlijn, die onder het station doorloopt. En wie weet is het in de toekomst vaker mogelijk om achter het gouden hek te kijken, naar de mooiste wachtkamer van het station.

Auteur: Aby Grupstra.

Publicatiedatum: 04/05/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.