De Burgervlotbrug in Burgerbrug

De pontonbrug uit 1959 is gebouwd ter vervanging van de in 1821/1822 door Jan Blanken Jansz. Ontworpen vlotbrug over het Noord-Hollands Kanaal wegens groeiend en zwaarder verkeer, waarbij de capaciteit werd vergroot van twee naar twaalf ton. In het Noord-Hollands Kanaal liggen drie pontonbruggen, namelijk in St. Maartensvlotbrug, Brugervlotbrug en ’t Zand. Zij vervangen de houten vlotbruggen, waarvan er in totaal zeker zestien in het kanaal hebben gelegen. Het principe van pontonbrug is hetzelfde als van de vlotbrug. Bij de pontonbrug is het meeste houtwerk echter vervangen door staal, inclusief de vlotten door luchtkisten waardoor het draagvermogen veel groter is.

De Burervlotbrug

Bron: Provincie Noord-Holland

De BurervlotbrugDe Burervlotbrug

Geschiedenis

De Napoleontische Tijd in de Nederlanden (1799-1813) was nadelig geweest voor de economische ontwikkeling van Nederland. De nieuwe vorst, Koning Willem I, wilde de economie snel herstellen door onder andere de infrastructuur tussen landelijke gebieden en steden te verbeteren. Om die reden besloot hij tot het graven van het Noord-Hollands Kanaal dat zou lopen tussen Den Helder en Buiksloot ten noorden van Amsterdam.De koopvaardij in Amsterdam wilde wel meebetalen aan het project maar stelde daarvoor de eis dat de breedte van het kanaal37 metermoest worden, bevaarbaar werd voor schepen van64 meterlang en14 meterbreed en een diepgang aankon van4,9 meter.
In 1819 werd begonnen met de aanleg van het kanaal onder leiding van waterbouwkundige Jan Blanken Jansz. Vijf jaar later, in 1824, werd het kanaal in gebruik genomen.

Omschrijving

De stalen pontonbrug bestaat uit een landhoofd, een zogenaamde koebrug, een klep en het vlotgedeelte. Om te voorkomen dat de koebrug te stijl wordt en/of de vlotten vastlopen is de mogelijkheid tot aanpassing aan de waterstand zo grot mogelijk gemaakt met behulp van een balansconstructie, die in 1987 zelfstellend is gemaakt. Het pontongedeelte bestaat uit drie pontons elke verdeeld in vier compartimenten met een gewicht van zeven ton. Wanneer de brug wordt geopend, trekken kabels op haspels met behulp van een geleidewerk het pontongedeelte naar de kant, waarbij het onder de klep rolt en onder de koebrug drijft. De geëlektrificeerde brug kan vanuit een nieuw brugwachtershuisje op de oostelijke oever worden bediend. Als regel zal de brug op afstand worden bediend vanuit het bedieningscentrum bij de Kooysluis in de gemeente Den Helder. Bij de brug zijn elektronische voorzieningen aangebracht. Het sluitwerk is hydraulisch.

Waarde

De pontonbrug is van historisch-civieltechnische betekenis als zeldzaam geworden voorbeeld van een dergelijk type constructie uit 1953, geënt op het principe van de daar voorheen aanwezige vlotbrug, waarvoor het ontwerp werd geleverd door Jan Blanken Jansz. In 1821/2. Maar ook het materiaalgebruik is bijzonder.
 
De brug heeft cultuurhistorische waarde als onmisbaar element in het functioneren van de infrastructuur in Noord-Holland, in het bijzonder als verbinding over het Noord-Hollands Kanaal en zodanig als ontsluiting van de Zijpe.
De brug is door ligging en hoofdvorm van ruimtelijk-landschappelijke betekenis als verbindend element in het Noord-Hollands kanaal.

Monumentale status

Provinciale monumenten vertellen het verhaal van de geschiedenis van Noord-Holland en zijn bepalend voor de identiteit van de diverse regio’s. Provinciale monumenten zijn beschermd op basis van de provinciale monumentenverordening. De provincie Noord-Holland wil dit erfgoed behouden en de beleving hiervan door haar bewoners en bezoekers zo breed mogelijk maken. De provinciale monumentenlijst bevat onder meer stolpboerderijen, kerken, waterstaatkundige werken, villa’s en industrieel erfgoed.
 
Adres: Burgerweg, Burgervlotbrug