Magazijn De Bijenkorf aan de Nieuwendijk
Toen Simon Philip Goudsmit in 1870 zijn fourniturenwinkel ‘Magazijn De Bijenkorf’ aan de Nieuwendijk 132 opende, had hij nooit kunnen vermoeden dat hij hiermee de basis legde van een warenhuis waar mensen ruim honderd jaar later in bakken zouden graaien tijdens Drie Dwaze Dagen. Magazijn de Bijenkorf was toen een zaak in “garen en band, sayet (breiwol) en hetgeen daartoe behoort.” Van zelfbediening was geen sprake, dat bestond nog niet.
Tijdelijke verhuizing Bijenkorf naar Dam
Goudsmit’s winkel liep goed. Een neef van Goudsmit, Arthur Isaac, nam de winkel over. In 1912 had hij grote uitbreidingsplannen. Voor de verbouwing verhuisde De Bijenkorf tijdelijk naar de Dam. Op deze plek vervijfvoudigde de omzet. Isaac besloot daarom De Bijenkorf definitief op de Dam te vestigen. In 1915 was de nieuwe Bijenkorf af. De fourniturenzaak groeide uit tot een compleet warenhuis, al is de mode- afdeling altijd de belangrijkste gebleven. Vanaf 1923 kreeg De Bijenkorf er nieuwe filialen bij, als eerste in Den Haag.
Uitverkoop in De Bijenkorf
Al vanaf het begin was het gebruikelijk bij bepaalde gelegenheden uitverkoop te houden in De Bijenkorf. Bijvoorbeeld toen in het hulpgebouw ontruimd moest worden. De gewone uitverkoop was in elk geval twee keer per jaar, in januari en augustus. Vanaf 1915 was er in januari de Witte Week: een uitverkoopactie met vernietigende prijsslagen, die in 1940 door de overheid aan banden werd gelegd. Hierna werd het gewoon de winteropruiming.
Drie Dwaze Dagen
In 1984 vond voor het eerst een verkoopactie plaats die alles overtrof wat tot op dat moment was vertoond: de Drie Dwaze Dagen. In drie dagen boekte de Bijenkorf een drievoudige omzet. De uitverkoopactie werd in één klap een traditie. Elk jaar in oktober kleurt het warenhuis knalgeel en stromen de mensenmassa’s toe. De koopjes zijn het misschien waard, maar binnen is het een chaos om dwaas van te worden. In 2015 komt er een einde aan de Drie Dwaze Dagen.
Einde van de graaigekte
Al in 2013 maakte de Bijenkorf zijn luxestrategie bekend, waarbij de focus zal liggen op high end-merken en het warenhuis niet langer vergeleken wil worden met de V&D. Het concern wil weer een chique en internationale allure uitdragen en daar past de gekte van de Drie Dwaze Dagen niet bij. Het is in oktober 2015 dus de laatste keer dat een massa enthousiaste klanten zich in alle vroegte voor de met geel versierde Bijenkorf verzamelt, om afgeprijsde espressoapparaten en luxe verzorgingsproducten met hoge korting uit de schappen weg te grissen.
De Bijenkorf wil in de nieuwe strategie het liefst met zeven van de twaalf bestaande filialen doorgaan en zich, vooral in Amsterdam, richten op vermogende toeristen die wel de diamanten ringen van bijna drieduizend euro kopen.
Auteur: Aby Grupstra
Publicatiedatum: 13/04/2011
Vul deze informatie aan of geef een reactie.