Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie

IJmuiden

Simon Vissering: de 'peetvader' van IJmuiden De Historische Kring Velsen bedient een hoop kernen Fort bij IJmuiden Geld stinkt, maar verse vis niet Met de gele quarantainevlag in top Met Jan Feith door de haven van IJmuiden (1933) IJmuider museum toont dynamiek havenstad Velsen: het vertrek van het prinselijk gezin Oorlog aan zee Portret van een stad: IJmuiden 5 dingen die je moet weten over de Hoogovens Vijf feiten over het Noordzeekanaal Bange Russen en gelukkige vissen in sluizencomplex IJmuiden 7 Redenen om IJmuiden te bezoeken De wonderlijke watertorens van Noord-Holland Gloeiend staal spettert en knettert bij Hoogovens ‘Als loods moet je in conditie blijven, anders haal je je pensioen niet’ ‘Tata Steel is hier om te blijven’ Hoeveel sluizen telt IJmuiden? Hoe de vissersplaats IJmuiden ontstond 1876: de opening van het Noordzeekanaal Dudok in Velsen Het Witte Theater Landfront Festung IJmuiden en de Atlantikwall Watertoren IJmuiden omgetoverd tot woontoren Een watertoren voor de visserij in IJmuiden Lage Vuurtoren IJmuiden: kopje kleiner De Hoge Vuurtoren van IJmuiden Piet Heilig: IJmuidens evacué in Drachten Festung IJmuiden: onderdeel van Atlantikwall Velsen: kustrecreatie onder rokende schoorstenen IJmuiden: “Ik zit al mijn hele leven tussen de vis” Waterhuishouding Randstad KNRM: Redders in nood Vruchten van de zee in IJmuiden Noordzeekanaal: meer dan een eeuw kanaalgeschiedenis IJmuiden 1940: verhaal bij een oorlogsfoto De vissersschepen van IJmuiden Watertoren aan de Evertsenstraat in IJmuiden Gastarbeiders bij Hoogovens (Velsen) Kennemerland en de Atlantikwall

IJmuiden 1940: verhaal bij een oorlogsfoto

Een Duitse militair staat als overwinnaar op de noordpier van IJmuiden. Hij kijkt uit over het wrak van een groot schip, dat met zijn schoorstenen en bovendek nog half boven de golven uitsteekt. Een onbekende fotograaf legde het beeld vast. Het verhaal dat de foto vertelt lijkt duidelijk. Maar nee, het schip werd niet tot zinken gebracht door de Duitse bezetter.

> Book 2 min

De vissersschepen van IJmuiden

De Vissershaven is in de periode 1889-1896 aangelegd. Voorheen lagen de schepen aan steigers in het kanaal. Omdat rijen vissersschepen de doorgang van koopvaardijschepen belemmerden werd de Vissershaven gegraven.

> Book 2 min

Watertoren aan de Evertsenstraat in IJmuiden

Vanaf 1836 vormen watertorens een karakteristiek onderdeel in het Nederlandse landschap. Sindsdien zijn ruim 260 watertorens gebouwd om te voorzien in de centrale drinkwatervoorziening. Momenteel zijn er nog een kleine 175 watertorens in Nederland, waarvan ongeveer 35 nog in gebruik zijn. Watertorens zijn er in verschillende soorten en maten. Op de route komt u langs twee watertorens in IJmuiden. De vierkante watertoren aan de Evertsenstraat werd in 1915 gebouwd en is 42,6 meter hoog. Het reservoirgedeelte heeft aan alle vier de zijden een erkerachtig uitbouwtje en een inhoud van 550 m3. De opmerkelijke klok op de toren is in 1927 aangekocht en kostte destijds 2300 gulden.

> Book 1 min

Gastarbeiders bij Hoogovens (Velsen)

Sinds de fusie met British Steel in 1999 noemde het bedrijf zich Corus en sinds 2007 is het Tata Steel, maar het is nog wijd en zijd bekend als Hoogovens. Als een van de grootste industriële bedrijven van Nederland was deze Velsense gigant ook een van de eersten die in 1956 groepen ‘gastarbeiders’ naar ons land haalden. Tot 1964 waren dat voornamelijk Italianen en Spanjaarden. Bedoeld om te voorzien in een voorbijgaand tekort op de arbeidsmarkt zou hun verblijf in Nederland tijdelijk zijn. Dat dacht men tenminste in die jaren. Inmiddels weten we dat de praktijk meestal anders was. Voor hun tijdelijke verblijf had Hoogovens een origineel onderkomen bedacht. Tegen de noordelijke kade van het Binnenspuikanaal meerde men een oud passagiersschip af, de Arosa Sun, later gevolgd door een hotelboot, de Casa Marina. Inmiddels zijn deze ‘woonboten’ allang weer vertrokken, maar vele autochtone en allochtone bewoners van IJmuiden en Velsen bewaren er nog levendige herinneringen aan.

> Book 3 min

Kennemerland en de Atlantikwall

Een lang lint van bunkers, kanonnen en mijnenvelden. Grote en kleine betonnen verdedigingswerken wisselden elkaar af. Aan de kust zijn overal nog resten terug te vinden van de Atlantikwall. Deze meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie liep van Noorwegen, via Denemarken, Duitsland, Nederland en België tot aan de grens met Spanje, en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetters gebouwd.

> Book 3 min