13 december 1824

Noordhollandsch Kanaal geopend

De aanleg van het Noordhollandsch Kanaal tussen Amsterdam en Den Helder duurde zo'n vijf jaar. Op 4 december 1824 kwam het kanaal gereed. Pas op 13 december werd de nieuwe waterweg officieel geopend, met de doortocht van het koninklijke fregat Bellona. Vanuit de Willemsluis in Amsterdam vaarde het schip in zo'n twee dagen naar Alkmaar en vandaar verder naar de haven in Den Helder.

Drijvende kracht achter de aanleg van het Noordhollandsch Kanaal was koning Willem I. De nieuwe waterweg moest de bereikbaarheid van de zeehaven Amsterdam verbeteren en daarmee de zieltogende Nederlands economie vooruithelpen. Op 6 mei 1820 begon de kanaalaanleg met de feestelijke eerstesteenlegging van de latere Willemsluis in Amsterdam-Noord. Daarna volgde de aanleg door de polder naar Purmerend en Alkmaar, om in de haven van Den Helder te eindigen. Het kanaal was een ontwerp van ingenieur Jan Blanken, een timmermanszoon uit Bergambacht in de Krimpenerwaard.

Op 13 december 1824 voer het oorlogsschip Bellona als eerste vaartuig de Willemsluis in. Getrokken door een groot aantal jaagpaarden, voortzwoegend over de modderige kleiwegen, arriveerde het twee dagen later in Alkmaar. In de avond van 17 december bereikte de Bellona de haven bij Den Helder. Onderweg passeerde het de Christina Bernardina, een driemastfregat onderweg van Batavia naar Amsterdam. Kapitein Zeijlstra van dit koopvaardijschip werd in de Amsterdamse IJhaven als een held ontvangen door een juichende menigte.

Gerelateerd artikel

Alkmaar op de kaart: Noordhollandsch Kanaal Noordhollandsch kanaal - Amsterdam Noordhollandsch kanaal - Poldergasten Noordhollandsch kanaal - Alkmaar en Purmerend Noordhollandsch kanaal – Ingenieur Blanken Noordhollandsch kanaal – Kanalenkoning