In de tentoonstelling Dirk Breed. Nalatenschap hangen werken uit het hele oeuvre van de bekende Noord-Hollandse schilder. Er zijn schilderijen bij die eerder te zien waren in overzichtstentoonstellingen in Museum Flehite in Amersfoort, het Westfries Museum in Hoorn en Museum Kranenburgh in Bergen. Maar ook dierbare en onbekende werken waarmee Breed zich in zijn huis omringde en waar hij nooit afstand van wilde doen. Alle tentoongestelde schilderijen komen uit de nalatenschap van Dirks weduwe Lia Breed. En ze zijn allemaal te koop. De expositie is van 1 t/m 29 maart te zien in de galerie van Kunstconsult in Amstelveen.
Jongen van de polder
Dirk Breed (1920-2004) bleef zijn leven lang een jongen van de polder. De schilder werd geboren in 1920 in Kolhorn, waar de Zeedijk en de Westfriese Omringdijk elkaar ontmoeten en waar hij in zijn jeugd de Wieringermeerpolder zag ontstaan. Zijn fietstochten naar zijn schilderlessen in Bergen en Alkmaar brachten hem langs de kleurrijke legakkers rond Broek op Langedijk. Het zijn deze polderlandschappen die een hoofdrol zouden blijven spelen in zijn oeuvre.
Gemoedstoestanden
Maar nog meer dan een tafereel schilderde hij een stemming, legde hij er zijn gemoedstoestand in. De landschappen van Breed zijn verlaten. Soms valt een eenzame fietser te onderscheiden, ploegend tegen de wind. Het is de schilder zelf. De mens die het opneemt tegen de natuur is een terugkerend thema in zijn werk.
Breed, die na zijn opleiding aan de Rijksacademie geruime tijd in Amsterdam woonde, heeft daar een donkere periode gehad. In 1965 streek hij met zijn vrouw Lia neer in het Utrechtse Waverveen. Zijn werk werd hier lichter. De schilder was weer thuis. Nu in een polderwoning aan de Waver. Hier, tussen de Amstel en Vinkeveen, vond hij de landschappen van zijn jeugd terug.
Karakteristiek kleurgebruik
De schilderijen van Breed hebben een karakteristiek kleurenpalet. Tinten blauw en groen, met als tegenhanger wat rood, oranje en roze, alsof een ondergaande zon tegen de wolken reflecteert, met kleine toetsjes tegen het blauw. Die kleuren komen ook terug in zijn andere thema’s, zoals zijn industriële landschappen en portretten.
Uit het huis van de schilder zelf
De werken in de verkoopexpositie Dirk Breed. Nalatenschap zijn afkomstig uit het huis en atelier van de schilder zelf. Zijn vrouw Lia liet de collectie na aan de belangrijke particuliere kunstverzamelaars Wim en Hella van Schaik. De echtparen waren bevriend.
In de nalatenschap bevinden zich dierbare en verrassende schilderijen die Dirk Breed nooit heeft willen verkopen. Zoals een portret van Lia dat associaties oproept met Van Gogh. En een kleurrijke voorstelling uit 1962 naar een foto van Ed van der Elsken. Op dit schilderij poseren de Amerikaanse kunstenaar Calvin Black en zijn vrouw Ruby in hun nederzetting in de Californische Mojavewoestijn. Gaat het hier weer over eenzaamheid? Je staande houden in een meedogenloos landschap?
Andere verrassingen in de collectie zijn de maskerschilderijen van halverwege de jaren 50, waarin ook weer gemoedstoestanden te zien zijn.
Eerder in het museum
Een deel van deze bijzondere kunstenaarsnalatenschap heeft eerder in museale overzichtstentoonstellingen van het oeuvre van Dirk Breed gehangen. In 1995-1996 in Museum Flehite in Amersfoort en het Westfries Museum in Hoorn. En in 2003 in Museum Kranenburgh in Bergen. Waar de tentoonstelling Dirk Breed. Nalatenschap zich in onderscheidt, is dat deze keer alle werken te koop zijn.
Dirk Breed. Nalatenschap, 1 t/m 29 maart, Kunstconsult – 20th century art | objects, Smederij 4, 1185 ZR Amstelveen, 020-3416476, voor openingstijden en meer informatie: www.kunstconsult.nl
Tekst: Belinda Visser | Kunstconsult
Publicatiedatum: 21/02/2020
Vul deze informatie aan of geef een reactie.