Operatie Nachtwacht: groot onderzoek naar meesterwerk

AkzoNobel en het Rijksmuseum gaan samenwerken in het grootste en meest veelzijdige onderzoeks- en restauratieproject in de geschiedenis van De Nachtwacht van Rembrandt. Het onderzoek naar de staat van de Nachtwacht gaat 8 juli van start.

Een team van onderzoekers, conservatoren en restauratoren zal aan de slag gaan in een speciale glazen ruimte, die voor het 377 jaar oude schilderij wordt geplaatst, zodat het kunstwerk voor de museumbezoekers zichtbaar blijft.

De reden dat dit waarschijnlijk wel beroemdste schilderij van Rembrandt grondig onderzocht gaat wordt is dat er in het schilderij veranderingen plaatsvinden, zoals het vervagen van het hondje rechtsonder op het schilderij.

Om de conditie van het schilderij te onderzoeken worden 11.400 foto’s gemaakt met een ultrahoge resolutie. Met behulp van speciale scanners worden de scheuren en spleten bestudeerd, terwijl de pigmenten met behulp van een hightech laser worden onderzocht. Al die gegevens worden gebruikt om te bepalen wat de beste manier is om De Nachtwacht voor de komende generaties te restaureren en te bewaren.

CEO Thierry Vanlancker van AkzoNobel en Taco Dibbits, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, zetten voor De Nachtwacht symbolisch hun handtekening. Foto door Thierry Vanlancker, via Rijksmuseum Amsterdam.

‘We staan op het punt om de wereld van het conserveren van schilderijen op zijn kop te zetten en dingen te doen die nog nooit eerder zijn geprobeerd,’ zegt Robert van Langh, Hoofd Conservering en Restauratie van het Rijksmuseum. Aan het onderzoeksteam worden ook verfexperts van Sikkens/AkzoNobel toegevoegd.

AkzoNobel leverde al eerder 8.000 liter verf die voor de tien jaar durende renovatie van het Rijksmuseum werd gebruikt. Het verfbedrijf ontwikkelde hiervoor een speciaal kleurenpalet (bekend als de Sikkens RIJKS kleuren), dat overeenkomt met de kleuren die oorspronkelijk door architect Pierre Cuypers werden gebruikt voor het Rijksmuseum.

De restauratie van De Nachtwacht is vanaf 8 juli 2019 live te volgen in het Rijksmuseum en via deze pagina.

Tekst: Arnoud van Soest

Publicatiedatum: 27/06/2019