Juryvoorzitter Noraly Beyer: “De jury heef drie kandidaten geselecteerd die alle drie de titel verdienen. Zelfs in deze uitzonderlijke omstandigheden, waarin ze behoorlijk beperkt worden bij het inrichten van actieve lessen. De liefde voor hun leerlingen en voor hun vak spat ervan af. Na de meesterproef en na een lang laatste beraad, heeft de jury gekozen voor degene die geschiedenis heel dichtbij brengt.“
Geschiedenis verbindt
Het vertellen van verhalen heeft Marianne de Soeten vanuit huis meegekregen. Zo had ze een oom die altijd prachtige verhalen kon vertellen. In haar geschiedenislessen wil ze leerlingen levenslessen meegeven, hun horizon verbreden en leerlingen kritisch en weerbaar maken.
De Soeten: “Geschiedenis is voor mij een manier om grenzen tussen mensen te beslechten”.
Ambassadeur
De prijs houdt in dat Marianne een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs is, ze samen met Schooltv een lesvideo maakt én met haar klas in het Rijksmuseum wordt uitgenodigd.
Zoektocht
De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Scholieren, directies en collega’s droegen meer dan honderd leraren voor. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteerde uit de aanmeldingen tien leraren en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van zes leraren van wie videoportretten zijn gemaakt. Uit deze shortlist is een top drie gekozen, uit wie de jury nu de beste geschiedenisleraar van het jaar heeft gekozen.
Bron: Rijksmuseum
Vul deze informatie aan of geef een reactie.