Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie

Keti Koti: zes verhalen over vrijheid

Op 1 juli vieren we Keti Koti: de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden. In heel Noord-Holland vinden op deze dag herdenkingen en vieringen plaats, onder meer in Haarlem, Alkmaar en de Zaanstreek. De provincie Noord-Holland plaatst elk jaar haar Spiegelboom op het Museumplein in Amsterdam, om samen het gesprek aan te gaan over het slavernijverleden. Wij hebben zes bijzondere verhalen over onderdrukking en vrijheid voor je op een rij gezet.

> Book 6 min

Provincie brengt Keti Koti-verhalen tot leven met de Spiegelboom

Op 1 juli is de provincie Noord-Holland aanwezig op het Keti Koti Festival op het Museumplein in Amsterdam met de Spiegelboom. Deze plek nodigt bezoekers uit om stil te staan bij de betekenis van Keti Koti, verhalen te ontdekken en met elkaar in gesprek te gaan over het slavernijverleden en wat we daar vandaag de dag van merken.

> Book 2 min

Noord-Holland geeft slavernijverleden blijvend aandacht met vlagmomenten

De provincie Noord-Holland staat jaarlijks stil bij het slavernijverleden en viert de afschaffing van de slavernij. Daarom passen Gedeputeerde Staten, in goed overleg met het Presidium, het vlagprotocol aan. Vanaf dit jaar hangt bij het provinciehuis de Nederlandse vlag op 30 juni halfstok en tijdens Keti Koti op 1 juli fier in top.

> Book 1 min

Keti Koti: geschiedenis van ons allemaal

Toen de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863 werd afgeschaft, was daar in Nederland zelf niet veel van te merken. Terwijl in Paramaribo en Willemstad kanonschoten klonken, bleef het hier angstvallig stil. Hoe anders is dat tegenwoordig op 1 juli, als in de grote steden massaal Keti Koti wordt gevierd. Ook klinkt de roep om er een nationale feestdag van te maken steeds luider. Het slavernijverleden geldt niet langer als exclusief zwarte geschiedenis, maar als een gedeeld verleden van ons allemaal. Toch ging aan dat inzicht een lange weg vooraf.

>

De Spiegelboom op het Museumplein

De provincie Noord-Holland plaatst 1 juli opnieuw de Spiegelboom op het Museumplein in Amsterdam tijdens het Keti Koti Festival. De dag waarop de afschaffing van de slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt herdacht en gevierd. De Spiegelboom is een ontmoetingsplek voor iedereen, een plek voor reflectie en mooie gesprekken. Dit jaar verzorgt actrice en presentatrice Jetty Mathurin twee optredens bij de Spiegelboom.

> Book 1 min

Nooit meer slavernij: 160 jaar Keti Koti

De laatste jaren gaan er stemmen op voor een nieuwe nationale feestdag: Keti-Koti. Op 1 juli wordt herdacht en gevierd dat de trans-Atlantische slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden 150 (of 160) jaar geleden werd afgeschaft. Dit lijkt een recente ontwikkeling, maar al sinds 1863 wordt er op 1 juli jaarlijks stilgestaan bij de afschaffing van de slavernij.

>