Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

Zandvoort

Protest! Hiervoor ging Noord-Holland vroeger de straat op Beroemde Zandvoorters: van keizerin Sisi tot Dingetje Bad Holland: kuren aan de kust Van een verraderlijke zee, volle stranden en weglopende kleuters Ondergrondse bunkers rondom Zandvoort in beeld gebracht Bijzondere (bij)namen: Kennemerland en IJmond De coureur die de weg (on)veilig maakte Het Noord-Hollandse landschap in beeld Hollands land gevangen in zand Een duik in de ge­schie­de­nis van de bad­mo­de Met Jan Feith aan zee (1933) Zandvoort: van visafslag tot mondaine badplaats Beeld Paaseiland spoelt aan op strand Zandvoort Oorlog aan zee Zandvoort: van dames met parasols tot families met schepjes Portret van een stad: Zandvoort Zandvoort brengt eerbetoon aan couturier Frans Molenaar Groot Bentveld Watertoren Zandvoort: wie redt de toren? Verhalenpaviljoen Zandvoort: “Ik klom over het hek om in de pitstraat te komen” Verhalenpaviljoen Zandvoort: “Ik ben er ientje van Bonny” luxe badplaats waar Duitse vorstenf">We gaan naar Zandvoort! Levertraan en pap met vellen De Oude Zype: gestrand bij Zandvoort Badplaats in Zandvoort Nieuws uit het zuiden

Groot Bentveld

Groot Bentveld begint zijn geschiedenis als duinboerderij rond 1596 als het in handen is van Hopman Nicolaas de Leur. Hij is krijgsbevelhebber onder Prins Maurits. In 1660 is Bentveld een hofstede met boomgaard, huisinge, bouwhuisinge (boerderij) met 30 morgen (hectare) zaai- en weiland, met vijvers en grachten en een valbrug voor het huis. Tevens heeft men rechten van vrije visserij en vogelarij. De oude balkenzolderingen in het herenhuis stammen uit deze tijd.

>

Watertoren Zandvoort: wie redt de toren?

De watertoren, zo dicht bij de kust, is een onmisbaar baken én steunpilaar voor de identiteit van badplaats Zandvoort. Voor veel bewoners is het ondenkbaar dat deze toren, net als zijn voorganger, zou kunnen verdwijnen. Na de Tweede Wereldoorlog bracht de bouw van een nieuwe toren de bevolking van Zandvoort geloof in de toekomst.

>

We gaan naar Zandvoort!

“En thans naar zee! De spoorweg is geopend.” In 1881 kreeg Amsterdam een spoorverbinding met Zandvoort. Het vroegere vissersdorp werd echter niet direct druk bezocht. Lange tijd bleef het een luxe badplaats waar Duitse vorstenfamilies graag geziene gasten waren. Pas jaren later zou de Blauwe Tram Zandvoort bereikbaar maken voor de gewone stedeling. Met het decente baden vanuit ‘badkoetsen’ was het toen snel gedaan.

>

Levertraan en pap met vellen

Lauwe pap met dikke vellen, de dagelijkse lepel levertraan en de strenge straffen als je je bord niet leeg at. Een halve eeuw na dato herinneren heel wat vroegere koloniekinderen het zich nog als de dag van gisteren. In de vakantiekolonies in de duinen of de bossen waar zij als ‘stadse bleekneusjes’ zes weken kwamen aansterken, was het voor de meesten lang niet altijd een vrolijke vakantie.

>

De Oude Zype: gestrand bij Zandvoort

Het blijft altijd een spectaculair gezicht: een op het strand geworpen schip. Het is een getuigenis van een verloren strijd met het woedende water of van een navigatiefout. Soms is een technisch mankement de reden dat een schip, onbestuurbaar geworden, aan de grond loopt voor onze kust.

>

Badplaats in Zandvoort

Keizerin Sissy kwam er graag. Ze was niet de enige adellijke bezoeker van wat toen nog ‘Zandvoort Bad’ heette. In het hoogseizoen kon je tegen het einde van de negentiende eeuw bij de luxe hotels aan de vlaggen zien welke edele families er neergestreken waren. Het eens zo arme vissersdorp Zandvoort was veranderd in een badplaats van internationale allure.

>

Nieuws uit het zuiden

Vijfentwintig jaar lang verzamelde en bestudeerde Wim Kruiswijk alle flessenpost die aanspoelde in zijn woonplaats Zandvoort.

>