Wat was de beste tentoonstelling van 2022?

De 10 genomineerden van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2022 zijn bekend! Een vakjury stelde de top 10 samen en nu mag u het zeggen. In aanmerking komen tentoonstellingen die in de periode van augustus 2021 tot en met juli 2022 te zien waren in een Nederlands museum. Welke tentoonstelling verdient volgens u de prijs van € 10.000,-?

Book 3 min

In de top 10 van beste tentoonstellingen staan maar liefst vier nominaties uit Noord-Holland:

Vergeet me niet. Portretten van Dürer tot Sofonisba in het Rijksmuseum Amsterdam

Niet eerder kwamen in Nederland zoveel Europese renaissanceportretten bijeen. Ruim honderd internationale topstukken van beroemde kunstenaars als Holbein, Dürer, Memling en Titiaan waren te bewonderen, met als een van de hoogtepunten ‘Portret van een jonge vrouw’, ca. 1470, van Petrus Christus. De wens om te herinneren en zelf herinnerd te worden is een heel oude en menselijke behoefte. Al vanaf de oudheid maakte men daarom portretten en in het huidige straatbeeld is de selfie niet meer weg te denken. Ergens daar tussenin, rond 1500, begon de eerste echte bloei van het portret in Europa. De tentoonstelling belichtte hoe de mensen wilden overkomen aan de hand van thema’s als schoonheid, gezag, ambitie, liefde, familie, kennis en geloof.

Vergeet me niet. Portretten van Dürer tot Sofonisba in het Rijksmuseum Amsterdam.

Russische avant-garde | Revolutie in de kunst in de Hermitage Amsterdam

Tentoonstelling over het intrigerende verhaal van de Russische avant-gardekunst. Dat begint in keizerlijk Rusland en de daaropvolgende revolutie van 1917 en komt ten einde in de Stalinperiode. De Russische avant-gardisten, met naast Kazimir Malevitsj ook Wassily Kandinsky, maakten naam met hun radicale vernieuwingen in de schilderkunst. Na de Russische revolutie werd de Keizerlijke Porseleinfabriek in handen gegeven van de avant-gardisten. De fabriek werd een onvervalste broedplaats. Oude voorraden onbeschilderde borden en schalen werden de dragers van vernieuwend werk. Zo’n vijfhonderd werken op canvas, papier, textiel en vooral porselein toonden de verbeeldingswereld van de avant-gardisten, hun voorlopers en navolgers. De expositie was kort te zien en werd gesloten vanwege de inval van Rusland in Oekraïne.

Russische avant-garde | Revolutie in de kunst in de Hermitage Amsterdam.

Allart van Everdingen (1621-1675): Het ruige landschap in het Stedelijk Museum Alkmaar

Allereerste overzichtstentoonstelling van het werk van Allart van Everdingen (1621-1675), eerste schilder van het ruige Scandinavische landschap. Deze veelzijdige kunstenaar werd zo’n vierhonderd jaar geleden in Alkmaar geboren, reisde als jongeman door Noorwegen en woonde de rest van zijn leven in Haarlem en Amsterdam. Hij was de jongere broer van de schilder Caesar van Everdingen (1616/1617-1678), aan wie Stedelijk Museum Alkmaar eerder een succesvolle tentoonstelling wijdde. Allarts imponerende berggezichten vormden in de negentiende eeuw een belangrijke inspiratiebron voor de schilders van de romantiek. Dankzij bijzondere bruiklenen liet de tentoonstelling het beste uit Allarts rijke en gevarieerde oeuvre zien.

Allart van Everdingen (1621-1675): Het ruige landschap in het Stedelijk Museum Alkmaar.

Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme in het Stedelijk Museum Amsterdam

Eerste, grote tentoonstelling over de relatie tussen het werk van Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) en Emil Nolde (1867-1956), en mensen en kunstwerken uit buiten-Europese gebieden. De kunstenaars staat bekend om de knallende kleuren en spontane penseelstreken waarmee zij mensen, landschappen en objecten op onconventionele wijze neerzetten. Kirchners kunstwerken zijn sinds jaar en dag publieksfavorieten in de collectie van het Stedelijk Museum. Maar hoe kijken we vandaag de dag naar deze werken vanuit een postkoloniaal perspectief? Niet eerder is zo uitgebreid onderzocht hoe de uitgesproken beeldtaal van de twee expressionisten samenhangt met het kolonialisme, waarbij de verhalen achter de geportretteerden centraal stonden.

Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme in het Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: G.J. van Rooij.

U kunt nog tot en met 15 september 2022 op uw favoriet stemmen op de website van Museumtijdschrift. Welke tentoonstelling verdient de grote prijs?

Bron: Museumtijdschrift

Publicatiedatum: 08/09/2022

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

NL | EN