De studiemodellen komen uit de collectie van de Londense verzamelaar Joris Loudon. Het gaat om uitvergrote bloemen van papier-maché, fluwelen paddenstoelen, levensechte slakken van glas en andere wetenschappelijke objecten, waar Loudon door betoverd werd. Hij werd geraakt door de schoonheid, de raadselachtigheid en de onalledaagsheid van objecten die werden gemaakt om meer over de natuur te leren: de kwal van glas, toverlantaarnplaatjes met uitgestorven dieren of een opgezette pad. Het zijn kunstwerken op zichzelf. Zijn collectie bestaat inmiddels uit afgietsels, mineralen, geïllustreerde boeken, prenten, tekeningen en anatomische modellen.
Om die objecten op een bijzondere manier te presenteren, koos de Italianse kunstenaar Salvatore Arancio 250 objecten uit Loudons verzamelaar uit en combineerde die met geluid, licht, video en een aantal van zijn eigen keramische objecten. Vervolgens maakte hij er een installatie van.
Die installatie, getiteld Surreal Science, was eerder te zien in de Whitechapel Gallery in Londen en wordt nu tot en met 3 september in het Teylers Museum getoond. In het Boekenkabinet is tot en met 23 juli ook nog de expositie Realistic Science te zien, die wil aantonen waarom wetenschappelijke modellen en illustraties zo belangrijk waren voor onderzoek en onderwijs in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw.
Tekst: Arnoud van Soest
Bron: Teylers Museum
Publicatiedatum: 16/02/2023
Vul deze informatie aan of geef een reactie.