Met deze actie wil de Vereniging Rembrandt musea laten inzetten op speciaal voor de heropening gemaakte presentaties, die nadrukkelijk als doel hebben het belang van de eigen collectie te laten zien. De presentatie zal dan ook binnen drie of vier maanden na de heropening van start moeten gaan. In Noord-Holland is de subsidie toegezegd voor onder meer Museum Kennemerland in Beverwijk en Museum In ’t Houten Huis in De Rijp.
De Nieuwe Kunst in Kennemerland
Museum Kennemerland zal de subsidie gebruiken voor het realiseren van een kleine presentatie, met als werktitel ‘De Nieuwe Kunst’. Dit project is een samenwerking van Jannie Polak (kunsthistorica Museum Kennemerland), Jasmijn Wester en Calvin Kooiman (Studio JAS & CAL) en Annelies Kwaak. De laatste drie zijn kunstenaars bij Studio O, broedplaats van creatief ondernemers in Beverwijk.
In de voormalige burgemeesterskamer zal het museum haar kerncollecties van Kinheim tapijten en Velser Aardewerk in sterke samenhang en als een goed verhaal over het voetlicht brengen. Met deze presentatie toont het museum de vernieuwingen die rond 1900 ontstaan in de Nederlandse kunstnijverheid en architectuur: de Nieuwe Kunst. Beide bedrijven, Handtapijtknoperij Kinheim en de Potterij Kennemerland, zijn begin twintigste eeuw gevestigd in Beverwijk. De geselecteerde objecten vertonen overeenkomsten en samenhang in stijl en uitvoering. De drie kunstenaars van Studio O denken mee over inrichting en vormgeving en maken reflectief werk dat in de presentatie verweven wordt. De presentatie wordt begin oktober opengesteld voor het publiek.
Schilderingen van Spaarman in De Rijp
Museum In ’t Houten Huis heeft ervoor gekozen om de eigen collectie onder de aandacht te brengen met de schilders vader en zoon Spaarman, die niet alleen schilderijen maar ook objecten beschilderden. “We gaan terug naar eind 19e, begin 20e eeuw, waar de huisschilder ook de kunstschilder was, waar vader en zoon Spaarman een welkome aanvulling vonden op hun inkomen als huisschilder”, vertelt Erik Luik, conservator van het museum. Het museum is in het trotse bezit van enkele van die interieurobjecten; slee, kast, klompen, kamerschermen, tafels. Deze worden, samen met enkele schilderijen, bij elkaar gebracht in de prachtige Rederskamer. “We laten zien hoe men een eeuw geleden ook op een creatieve wijze aan inkomstenaanvulling deed, net als in deze coronatijd wel gebeurt.”
Deze manier van laagdrempelige toegepaste kunst, evenals de ingelijste werken van deze ‘winterschilders’, werden in vele huishoudens in De Rijp aangetroffen. Beide Spaarmannen zijn redelijk productief geweest met het maken van schilderijen en waren ambachtelijk ‘binnenhuis-decorateurs’ waarbij artistieke vaardigheden een absolute eis waren. De Spaarmannen waren wars van dikdoenerij. Wie een gezicht op het Raadhuis van De Rijp, de Tuingracht of de Grafterbaan aan de muur wilde hebben, stapte naar Willem – en later naar Arie – Spaarman en bestelde een olieverfschilderij of een aquarel. Beide kunstvormen, de toegepaste kunst en de ingelijste werken, zijn nu voor het eerst in het museum naast elkaar te bewonderen.
Bronnen:
- Vereniging Rembrandt
- Museum Kennemerland
- Museum In ’t Houten Huis
Publicatiedatum: 09/07/2020
Vul deze informatie aan of geef een reactie.