Flevoland: het grootste ‘droge’ scheepskerkhof ter wereld
De Zuiderzee speelde een belangrijke rol in de economie van de Lage Landen sinds de late middeleeuwen en kan gezien worden als een enorm verkeersplein met intensieve scheepvaart, voor transport, handel en visserij. Ondiepten, zandplaten en dichtslibbende vaargeulen maakten het echter ook tot een gevaarlijke binnenzee, waar het met stormen flink kon spoken. Veel schepen vergingen, maar bleven bewaard in de zachte bodem. Sinds de aanleg van de Flevolandse polders halverwege de 20ste eeuw zijn al meer dan 400 scheepswrakken ontdekt en onderzocht. Het grote aantal scheepswrakken in de bodem maakt van Flevoland het grootste ‘droge’ scheepskerkhof ter wereld. De locaties van deze wrakken zijn gemarkeerd in het landschap en verzameld op de Vergane Schepen website.
Database Vergane Schepen verduurzaamd in MaSS
Eind 2019 ontstond bij Batavialand het idee om de verouderde database Vergane Schepen over te zetten naar een nieuwe digitale omgeving. Na overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed bleek MaSS de ideale kandidaat. Inmiddels zijn de wrakgegevens veilig opgeslagen in MaSS en verrijkt met meerdere afbeeldingen en links naar de opgravingsdossiers van Batavialand. Daarnaast is er een speciale themapagina gewijd aan de Flevolandse wrakken in MaSS.
Wrakkenkalender
Naast de Flevolandse scheepswrakken is er ook een wrakkenkalender toegevoegd aan MaSS. Deze is te zien aan de onderkant van de homepage of te bereiken via de thema’s onder de ‘I’ knop rechts bovenin. Deze kalender geeft dagelijks weer welk schip er diezelfde dag in het verleden gezonken is. Deze week zijn dat er niet minder dan twaalf, met misschien wel als mooiste voorbeeld De Judith. Dit particulier koopvaardijschip verging op 2 november 1737 vlakbij een klein onbewoond eilandje voor de kust van Cuba. Door een geschil werd een deel van de bemanning, 11 Hollanders en 3 Engelsen, achtergelaten op dit eiland terwijl de overige bemanningsleden er met de reddingsboot vandoor gingen. Acht van de verstekelingen bereikten uiteindelijk Havana door een klein vlot van boomstammetjes te maken en drie weken lang door het oerwoud te zwerven.
Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed
Publicatiedatum: 10/11/2020
Vul deze informatie aan of geef een reactie.