Op Virtual Past Places zijn 3D-modellen te zien van onder andere Troje, de Griekse archeologische vindplaats Halos en de Amsterdamse wijk Vlooienburg. Sommige modellen zijn reconstructies van hoe een plek er vroeger uitzag, andere zijn gebaseerd op recente, door drones gemaakte beelden. Elke VR-omgeving bestaat uit een virtuele ruimte waar je je met meerdere mensen tegelijkertijd vrij in kunt bewegen en waar je intussen met elkaar kunt praten.
De ruimtes kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om de resultaten van archeologisch of historisch onderzoek te presenteren, rondleidingen te geven, of voor virtuele museumexposities. ‘De VR-ruimtes bieden allerlei mogelijkheden voor onderwijs’, licht 4D Research Lab-coördinator Jitte Waagen toe. ‘Zo kun je studenten dicht bij het studiemateriaal brengen en ze bijvoorbeeld vragen laten beantwoorden op basis van de 3D-informatie in de VR.’
Bezoek Virtual Past Places of lees meer over het project.
Verafgelegen plekken bekijken
Virtual Past Places maakt het voor iedereen mogelijk om archeologische vindplaatsen ver van huis te bezoeken. Waagen: ‘Denk bijvoorbeeld aan Troje: dat is een verafgelegen plek, waar je niet zomaar even je studenten mee naartoe kunt nemen. Bovendien wordt Troje vaak overspoeld door toeristen die je ervaring beïnvloeden, en zijn sommige delen ervan alleen voor archeologen toegankelijk. Via Virtual Past Places kun je zo’n plek virtueel en in alle vrijheid bezoeken en bestuderen.’
De website is ontwikkeld door Jitte Waagen, Tijm Lanjouw en Markus Stoffer van het 4D Research Lab, en is gemaakt met behulp van Mozilla Hubs – het open source virtual reality-platform van Mozilla. De VR-ruimtes worden inmiddels gebruikt in de colleges van ACASA. Het is de bedoeling dat Virtual Past Places in de toekomst nog verder wordt uitgebreid en ook op andere afdelingen zal worden toegepast in het onderwijs.
Over het 4D Research Lab
Het 4D Research Lab (4DRL) helpt wetenschappers van de Faculteit der Geesteswetenschappen bij hun onderzoek naar het materiële verleden. Het biedt een breed scala aan computerfaciliteiten, 3D-scanners, modelleringsprogramma’s en technische expertise, met behulp waarvan 3D-visualisaties kunnen worden gemaakt. Door deze reconstructies krijgen we een beter inzicht in archeologische vondsten, zoals gebouwen en voorwerpen.
Bron: Universiteit van Amsterdam
Publicatiedatum: 01/12/2021
Vul deze informatie aan of geef een reactie.