In tijden van corona, waarin we afstand moeten houden van ouderen, zijn we aangewezen op contact met onze blik. Rembrandt kon heel goed en invoelend kijken – zijn verbeeldingen van oudere mensen zijn intiem, kwetsbaar en krachtig tegelijkertijd. In de tentoonstelling Leef/Tijd worden Rembrandts etsen van ouderen getoond naast werk van zijn leerling Abraham van Dijck en zijn grote fan Aat Veldhoen. Er zijn kwetsbare oude mensen dommelend in een stoel. Maar we zien ook wijze oude mannen in hun studeervertrek of een vitale pannenkoekenbakster. Leef/Tijd is een ode aan de rijkdom en gelaagdheid van ouderdom.
Hoogtepunt van deze collectietentoonstelling is de nieuwste aankoop van Museum Het Rembrandthuis: een klein schilderij van Rembrandt-leerling Abraham van Dijck. Het museum kocht het vorig jaar op een veiling. Het is een voorstelling van een oude man die bijna in slaap valt. Oude mensen stonden in de zeventiende-eeuwse Nederlandse kunst vaak symbool voor de tijdelijkheid van het leven. Maar deze man is schilder; hij heeft palet en penselen in de hand. De boodschap zou hier kunnen zijn: het leven is eindig, maar het schilderij blijft. Kunst overwint de dood.
De tentoonstelling ‘Leef/Tijd’ is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation om het belang van de vaste collectie te benadrukken.
Bron: Museum Het Rembrandthuis
Bovenste afbeelding (detail) : Rembrandt, Jan Lutma, 1656. Ets en drogenaald, staat II (3), 196 x 150 mm, Museum Het Rembrandthuis
Publicatiedatum: 19/08/2020
Vul deze informatie aan of geef een reactie.