Naast kunstwerken van grote cultuurhistorische waarde toont deze ook objecten en gebruiksvoorwerpen van grote gevoelswaarde. Het complexe en aangrijpende verhaal van roof en restitutie wordt in het Joods Cultureel Kwartier verteld aan de hand van tien persoonlijke verhalen. Zo komt de impact van de roof op de slachtoffers centraal te staan. Emile Schrijver, directeur van het Joods Cultureel Kwartier: “Het Rijksmuseum heeft de kracht en het gezag die dit onderwerp verdient. Wij hebben de ervaring om de complexiteit van de emotionele impact te laten zien. Het doel van de nazi’s was om Joden te ontmenselijken, wij willen hen hermenselijken.”
Poppenkastpoppen en Sinterklaasmantel: Emmy de Groot restaureert kwetsbare voorwerpen
Eerder restaureerde ze al kostuums voor het Drents Museum, een 18e-eeuws poppenhuis en een toramantel voor de synagoge in Leiden. Emmy de Groot is al tientallen jaren werkzaam als textielrestaurateur voor verschillende museale instellingen. Nu is ze betrokken bij de restauratie van kwetsbare voorwerpen voor het Nationaal Holocaustmuseum.
Met liefde gemaakt
Emmy restaureerde voor het Nationaal Holocaustmuseum tien poppenkastpoppen en een Sinterklaasmantel. Aan de objecten zijn persoonlijke verhalen verbonden. Het grijpt haar aan. ‘De poppen zijn gemaakt door een grootvader voor zijn kleinzoontjes. Je voelt dat ze met liefde zijn gemaakt zijn.’ De jongetjes hebben er niet lang mee kunnen spelen, ze zijn in de oorlog vermoord.
Een eindeloos gerepareerde mantel
De Sinterklaasmantel was eigendom van Flip Heil. Hij was actief in de verzetsgroep rondom het Parool en vervoerde illegale documenten in de mantel en de mijter. ‘Na de oorlog is de mantel weer jarenlang gebruikt als Sinterklaasmantel. Zoals dat gaat bij een gebruiksvoorwerp ging er wel eens wat kapot. Dat werd dan met grote steken weer bij elkaar gebonden. Maar dan ontstaat de kans dat het verder gaat scheuren.’ Op plekken waar meer schade kon ontstaan, heeft ze dat gerestaureerd. ‘Maar het is een eindeloos gerepareerde mantel. Dat karakter moest intact blijven.’
Nieuws van de bouwplaats
Bijna een jaar geleden startten de sloopwerkzaamheden in de voormalige Hervormde Kweekschool, het pand waarin het Nationaal Holocaustmuseum in 2023 opent. De gymzaal en twee extra verdiepingen, die na de oorlog zijn toegevoegd, zijn inmiddels verwijderd. Zo worden de originele contouren van de gevel hersteld. Inmiddels is de opbouw van het nieuwe paviljoen op het terrein achter het originele pand gestart. Hier komen de tijdelijke tentoonstellingszaal, het auditorium en een ruimte waarin de erfafscheiding met de Crèche centraal staat.
Aan de overkant van de straat, in de Hollandsche Schouwburg, zijn de bouwwerkzaamheden ook in volle gang. De gevel wordt gerestaureerd en geschilderd in een nieuw kleurenpalet, geïnspireerd op hoe het gebouw in de jaren 1960 vormgegeven werd. Toen is de gedenkplaats, zoals we die nu kennen, ontstaan.
Ook de binnenkant en de buitenruimte van de Hollandsche Schouwburg worden gerenoveerd. Onderdelen die in latere verbouwingen in de jaren 1990 zijn toegevoegd, zijn verwijderd en de voormalige theaterzaal (nu een ommuurde buitenruimte) wordt voorzien van nieuwe bestrating.
In de tuin achter de gedenkplaats komt een nieuw kunstwerk, dat in opdracht wordt gemaakt. Meer nieuws hierover is te lezen in volgende nieuwsbrieven.
Planning
De bouwwerkzaamheden worden in het eerste kwartaal van 2023 afgerond. Na de oplevering van beide gebouwen begint de inrichting van de tentoonstellingsruimtes naar een ontwerp van Opera Amsterdam en Studio Louter.
Bron: Joods Cultureel Kwartier
Publicatiedatum: 07/08/2022
Vul deze informatie aan of geef een reactie.