Foto’s en films uit het interbellum

De beeldcultuur in het interbellum, van 1920-1940, was één van de meest creatieve perioden in de geschiedenis, zo laat Stadsarchief Amsterdam zien.

Met name de cinema is nieuw en spannend. In Amsterdam verrijzen moderne Cineac-theaters, waar het publiek doorlopend filmjournalen, documentaires en tekenfilms kan zien.

Een groepje avant-gardisten richt in 1927 in Amsterdam de Filmliga op en gaat speciale filmvertoningen organiseren in De Uitkijk aan de Prinsengracht.

Narda Fleming, 1937, zoals gefotografeerd door Eva Besnyö. Via Stadsarchief Amsterdam.

Maar ook in de gedrukte media komt steeds meer plaats voor beeld, soms in een gedurfde lay-out. De eerste fotoboeken verschijnen op de markt. De tentoonstelling biedt een breed panorama van al die creativiteit, met originele foto’s van 35 internationaal bekende fotografen en een selectie van filmfragmenten. Originele foto’s en een selectie van filmfragmenten worden naast elkaar getoond om de wederzijdse invloed te laten zien.

Modern Perspectives laat met name het internationale karakter zien van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van fotografie en film. Dat komt door de vele emigranten die zich hier vestigen. Vooral vrouwen spelen een grote rol, voor en achter de camera. Fotografen als Eva Besnyö en Emmy Andriesse laten zich gelden.

Straatbeeld van Eva Besnyö. Via Stadsarchief Amsterdam.

In samenwerking met Eye Filmmuseum, bekende curatoren en foto- en filmhistorici is een uitgebreid programma samengesteld. Er worden films vertoond, er zijn lezingen, er is educatie en er zijn podcasts met een unieke en veelal onbekende inhoud.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt er ook een uitgebreide publicatie, gemaakt door conservator  Anneke van Veen. Het boek bevat werk van 50 kunstenaars. Zie ook https://www.amsterdam.nl/stadsarchief.

Autoportrait, 1925, Germaine Krull. Via Stadsarchief Amsterdam.

Tekst: Arnoud van Soest

Publicatiedatum: 22/10/2019