Beeld en Geluid start zoektocht naar interactie

Het is geen geheim dat het gebruik van social media sinds het begin van de pandemie gestegen is. We spenderen meer tijd dan ooit online, om toch maar in contact te blijven met onze vrienden of juist om nieuwe mensen te ontmoeten. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid startte een zoektocht naar deze interactie. Je leest er alles over op hun nieuwe website.

Een begroeting aan je buren, de caissière in de supermarkt of iemand die (ook) de hond uitlaat: overal om ons heen is persoonlijke interactie gaande. Als mensen communiceren we eenmaal graag met elkaar en tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden om dat te doen. Zo zijn we online ook veel naar elkaar op zoek: soms is dat naar een relatie, maar ook naar een maatje of gewoon iemand om mee te praten. Het helpt tegen de eenzaamheid en met name in tijden zoals nu, is het fijn om op deze manier alsnog nieuwe mensen te leren kennen.

Dat we naar elkaar op zoek zijn werd wel duidelijk aan het begin van de pandemie: Tinder bereikte op zijn toppunt 3 miljard swipes op één dag; het gebruik van social media steeg met 26% en WhatsApp zelfs met maar liefst 34%; ook het aantal kijkers op Twitch verdubbelde en het aantal streamers verdriedubbelde zelfs bijna. Maar hoe zijn we eigenlijk op het punt gekomen dat we op deze manier naar contact zoeken, in plaats van gewoon in het echt?

 

Start de zoektocht naar interactie op de nieuwe website van Beeld en Geluid, waar je alles te weten komt over ons huidige digitale leven.

Bron: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Publicatiedatum: 14/01/2021

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.