Beeld & Geluid opent nieuw Mediamuseum

Op zaterdag 11 februari 2023 opent Beeld & Geluid met trots de deuren van het meest interactieve Mediamuseum ter wereld, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis.

Book 2 min

Het Mediamuseum, waarvoor Pieter van der Heijden als art director aan de basis stond, omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis. Een bezoek aan het Mediamuseum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.

Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.

Foto: Jorrit Lousberg

Tune in & Museumapp

Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. Hiermee worden bezoekers bij de verschillende interactives welkom geheten én worden filmpjes vertoond die passen bij hun persoonlijke voorkeuren. Tijdens het bezoek bouwen bezoekers aan hun unieke Mediaprofiel. Met de museumapp kunnen zij hun profiel onderweg en aan het einde van hun bezoek bekijken. Persoonlijke gegevens worden niet bewaard; de gemaakte filmpjes worden op verzoek toegestuurd. Vanzelfsprekend kan het museum ook zonder het aanmaken van een Mediaprofiel bezocht worden; de museumreis is dan niet gepersonaliseerd.

Foto: Jorrit Lousberg

Mediareactor

Bezoekers worden bij binnenkomst overweldigd door de Mediareactor, een reusachtige installatie van 300 meter LED-schermen die door het hele museum hangt. De Mediareactor verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt.

Bronvermelding “Foto: Jorrit Lousberg” bij publicatie verplicht.

Leven in media: vijf zones

Hoe we nu leven in de media wordt zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interactives te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden.

Kijk hier voor meer informatie.

Foto: Jorrit Lousberg

Toegangskaarten

Toegangskaarten voor het Mediamuseum zijn vanaf 6 januari 2023 te bestellen via de site van Beeld & Geluid. Een kaartje voor volwassenen kost €19,50 en voor kinderen van 8 t/m 17 jaar €12,50. Tot 8 jaar is de toegang gratis alsmede voor Museumkaarthouders en andere pashouders.

Bron: Beeld & Geluid

Publicatiedatum: 05/01/2023

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

NL | EN