Het Mediamuseum, waarvoor Pieter van der Heijden als art director aan de basis stond, omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis. Een bezoek aan het Mediamuseum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.
Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Tune in & Museumapp
Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan. Hiermee worden bezoekers bij de verschillende interactives welkom geheten én worden filmpjes vertoond die passen bij hun persoonlijke voorkeuren. Tijdens het bezoek bouwen bezoekers aan hun unieke Mediaprofiel. Met de museumapp kunnen zij hun profiel onderweg en aan het einde van hun bezoek bekijken. Persoonlijke gegevens worden niet bewaard; de gemaakte filmpjes worden op verzoek toegestuurd. Vanzelfsprekend kan het museum ook zonder het aanmaken van een Mediaprofiel bezocht worden; de museumreis is dan niet gepersonaliseerd.
Mediareactor
Bezoekers worden bij binnenkomst overweldigd door de Mediareactor, een reusachtige installatie van 300 meter LED-schermen die door het hele museum hangt. De Mediareactor verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt.
Leven in media: vijf zones
Hoe we nu leven in de media wordt zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interactives te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden.
Kijk hier voor meer informatie.
Toegangskaarten
Toegangskaarten voor het Mediamuseum zijn vanaf 6 januari 2023 te bestellen via de site van Beeld & Geluid. Een kaartje voor volwassenen kost €19,50 en voor kinderen van 8 t/m 17 jaar €12,50. Tot 8 jaar is de toegang gratis alsmede voor Museumkaarthouders en andere pashouders.
Bron: Beeld & Geluid
Publicatiedatum: 05/01/2023
Wilt u op de hoogte blijven van de mooiste verhalen en het laatste erfgoednieuws? Schrijf u dan nu in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Bij inschrijving gaat u akkoord met ons privacybeleid.
Vul deze informatie aan of geef een reactie.